ساخت ليزر پيشرفته سنجش از راه دور توسط دانشمند ايراني

دانشمند ايراني دانشگاه نورث‌وسترن با همكاري ديگر محققان موفق به ساخت يك ليزر جديد شده‌اند كه خالصترين، درخشان‌ترين و قويترين پرتو ليزري ساخته شده تاكنون را براي استفاده در كاربري‌هاي سنجش از راه دور ايجاد مي‌كند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) منيژه رازقي، استاد مهندسي برق و علوم رايانه در دانشكده مهندسي و علوم پايه مك‌كورميك دانشگاه نورث‌وسترن دست به ساخت يك تشديدكننده جديد زده است كه به باور تيم سازنده مي‌تواند لیزرهای کوانتومی آبشاری تک حالته را در طيف 8-12 ميكرون توليد كند.

محققان در يك نشست خبري اظهار كردند كه ليزرهاي قويتر و با كيفيت بالاتر در چنين طول موجي مي‌تواند كاربردهاي ساده‌تري را براي كاركنان ارتش، مجريان قانون و كاركنان صنعت براي شناسايي گاز، مواد انفجاري يا ديگر مواد خطرناك از مسافت‌هاي بيشتر ارائه كند.

دانشگاه نورث‌وسترن در بيانيه‌اي اعلام كرد: تابش مادون قرمز در طبف 8-12 ميكرون براي كاربردهاي ارتش و صنعت مورد توجه بوده چرا كه تمام مواد شيميايي از جمله گازهاي عصبي و مواد صنعتي سمي را مي‌توان با جذب مادون قرمز در اين طيف شناسايي كرد. علاوه بر آن جو در اين طول موج نسبتا شفاف بوده كه مي‌توان از مسافت بيشتر به شناسايي اين مواد پرداخت.

كاربري‌هاي سنجش از راه دور براي اين منظور نياز دارند كه منابع ليزري از قدرت زياد، شكل تك حالتي و كيفيت پرتو خوب برخوردار باشند. تركيب اين سه ويژگي در يك دستگاه يك چالش چشمگير بوده است.

تيم رازقي در بخشي از تحقيقات حود كه در مجله Applied Physics Letters منتشر شده، از نوع جديد سازوكار بازخورد توزيع شده استفاده كردند كه كنترل طول موج و كيفيت پرتو را در ليزر ممكن مي‌كند.

رازقي در بيانيه‌اي اظهار كرد: تشديدكننده ما يك دستگاه بسيار اميدبخش براي توليد منابع ليزري پر قدرت تك حالته با كيفيت پرتو خوب بوده كه از هزينه كمي برخوردار است و مي‌توان در دماي اتاق از آن استفاده كرد.

وي افزود: علاوه بر آن از اين طراحي مي‌توان در طيف گسترده‌اي از ليزرهاي نيمه‌رسانا در هر طول موجي استفاده كرد.

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید