راکد شدن انتشار نشریات

تعطیلات تابستانی، بهانه‌ای برای تعطیلی نشریات دانشجویی!

با فرا رسیدن تابستان و نیمه‌تعطیل شدن فضاهای دانشگاهی، یکی از فعالیت‌هایی که راکد می‌شود، انتشار نشریات دانشجویی است و سه ماه تابستان، عناوین مختلف این نشریات منتظر هستند تا هیئت تحریریه با محتوایی جدید، اقدام به انتشار شماره دیگری از نشریه کنند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ، زمانی بود که نشریات دانشجویی برای خود برو بیایی داشتند و وقتی تیراژهای محدود هر شماره چاپ می‌شد، خیلی زود بین دانشجویان علاقه‌مند توزیع می‌شد و منبعی بود برای اطلاعات موردنیاز دانشجویان. امروز با ورود رسانه‌های دیجیتال و گسترش شبکه‌های اجتماعی که به سادگی بر روی گوشی‌های افراد قابلیت نصب و دسترسی را دارند شاید شوق و ذوق دانشجویان دو دهه قبل را امروز در خرید و مطالعه نشریات دانشجویی نبینیم. هر چند لذت مطالعه نشریات چاپی بر کسی پوشیده نیست و هرچقدر هم که به سمت دیجیتالی شدن رسانه‌ها پیش برویم، ورق زدن نشریه و خواندن خط به خط مطالب، لذت دیگری دارد.

نشریات الکترونیک فرصت خوبی برای فعالیت در ایام تعطیل هستند

مدیرمسئول یک نشریه دانشجویی در دانشگاه زنجان می‌گوید: نشریات الکترونیک با امکان دسترسی مخاطبان در اسرع وقت به مطالب منتشر شده، فرصت خوبی برای نشریات دانشجویی در ایام تعطیلات دانشگاه می‌تواند به شمار رود. ولی باید توجه داشت این نشریات در کنار نشریات چاپی مورد استفاده قرار گیرد، زیرا رسانه‌های مکتوب با وجود تکنولوژی، جایگاه خاص خود در بین مخاطبان را دارند.

علی رستمی اظهار می‌کند: استفاده از ظرفیت نشریات الکترونیک برای انتشار نشریات دانشجویی فرصت خوبی برای اطلاع‌رسانی و فعالیت در این حوزه است به‌ویژه استفاده از این فرصت در زمانی که دانشجویان در زمان تعطیلات دانشگاه به نشریات مکتوب دسترسی ندارند بسیار می‌تواند مورد استفاده باشد.

مدیرمسئول نشریه دانشجویی بی‌تعارف که در دانشگاه زنجان منتشر می‌شود، تاکید می‌کند: نباید از نظر دور داشت که هر چقدر هم تکنولوژی پیشرفت کند و فضا برای انتشار نشریات در فضای مجازی فراهم شود، انتشار و مطالعه نشریات چاپی جایگاه خود را در بین مخاطبان دارد کمااینکه در کشورهای پیشرفته و با وجود پیشرفت چشمگیری که در زمینه رسانه‌های الکترونیک دارند، نشریات چاپی نیز با رونق خوبی منتشر و به دست مخاطبان می‌رسد.

دانشجویان از انتشار نشریات الکترونیک استقبال نمی‌کنند

عبدالله فرجی، مدیرامور فرهنگی دانشگاه زنجان می‌گوید:‌ علی‌رغم ایجاد زمینه مناسب برای انتشار نشریات به‌صورت دیجیتال و الکترونیک، دانشجویان علاقه‌مند به فعالیت در زمینه نشریات دانشجویی وارد این حوزه نمی‌شوند و ترجیح می‌دهند نشریات را به‌صورت کاغذی چاپ و منتشر کنند.

وی با بیان اینکه یکی از رسالت‌های دانشگاه ایجاد زمینه برای افزایش بینش سیاسی و اجتماعی دانشجویان است، تصریح می‌کند: از جمله این زمینه‌ها، می‌توان به تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی و انتشار نشریات دانشجویی اشاره کرد که زمینه این فعالیت‌ها در دانشگاه زنجان به خوبی فراهم شده است و حمایت‌های لازم و در حد قوانین دانشگاهی از دانشجویان علاقه‌مند به حضور در این عرصه، انجام می‌گیرد.

فرجی با اشاره به اینکه هم‌اکنون نزدیک به ۶۰ مجوز برای انتشار نشریه دانشجویی در دانشگاه زنجان وجود دارد، تاکید می‌کند: از این تعداد تنها ۳۰ نشریه به‌صورت منظم منتشر می‌شود و بسیاری از نشریات تنها به انتشار یک شماره اکتفا کرده و پس از آن دیگر فعالیتی نداشته‌اند.

وی می‌افزاید: طبق قوانین انتشار نشریات دانشجویی چنانچه تا یک‌سال پس از اخذ مجوز، نشریه منتشر نشود و راکد باشد، مجوز صادره ابطال شده و برای فعالیت مجدد باید دوباره مراحل درخواست مجوز چاپ طی شود.

مدیرامور فرهنگی دانشگاه زنجان، با اشاره به اینکه نشریات در حوزه‌های مختلف نشریات وابسته به تشکل‌ها، کانون‌ها، انجمن‌های علمی و یا به‌صورت مستقل منتشر می‌شوند، خاطرنشان کرد:‌ از همه این نشریات و با توجه به امکاناتی که در اختیار دانشگاه قرار دارد حمایت می‌شود ولی نشریات وابسته به انجمن‌های علمی که با موضوعات تخصصی هر رشته تحصیلی دانشگاهی منتشر می‌شود، بیشترین میزان حمایت را با توجه به ماهیت علمی و پژوهشی دانشگاه دارد.

این مسئول با بیان اینکه طی دو سال اخیر هیچ اتفاق چالشی در حوزه نشریات دانشجویی در سطح دانشگاه زنجان رخ نداده است، تصریح می‌کند: دست‌اندرکاران نشریات دانشجویی با رعایت قوانین این حوزه در فضایی آزاد می‌توانند فعالیت کنند، منتهی در صورت تخلف از قوانین و آئین‌نامه‌های مربوط به این زمینه برخوردهای لازم صورت خواهد گرفت.

فرجی با اشاره به استقبال و حمایت دانشگاه از نشریات الکترونیکی تصریح کرد:‌ انتشار نشریات دانشجویی با استفاده از رسانه‌های الکترونیک و دیجیتال فرصتی برای دسترسی آسان و با تعداد مخاطب بیشتر است که زمینه صرفه‌جویی کاغذ را نیز فراهم می‌کند ولی این مساله هنوز مورد استقبال دانشجویان قرار نگرفته و متقاضیان فعالیت در نشریات دانشجویی تمایل دارند این نشریات را به صورت چاپی و نشریه کاغذی نشر و توزیع کنند.

دانشجویان باید به خواندن نشریات الکترونیک عادت کنند

یکی از دانشجویان دانشگاه زنجان در این رابطه اظهار می‌کند: استفاده از نشریات الکترونیک با توجه به سهولت دسترسی، فرصت خوبی هستند و مدیران مسئول و دست‌اندرکاران چاپ اینگونه نشریات می‌توانند از این فرصت به خوبی استفاده کنند.

عیسی‌خانی با اشاره به اینکه دانشجویان باید به خواندن نشریات الکترونیک عادت کنند، خاطرنشان کرد: هرچند ورق زدن نشریات چاپی لذت خاص خود را دارد ولی با توجه به اینکه در حال حاضر دانشجویان به راحتی به اینترنت و رسانه‌های دیجیتال دسترسی دارند و حتی بسیاری از جزوات و کتاب‌های درسی نیز به صورت فایل‌های pdf منتشر و در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد، انتشار نشریات الکترونیک در سطح دانشگاه‌ها خالی از لطف نیست و انتخاب مطالب جالب و مورد نیاز دانشجویان می‌تواند در ترغیب دانشجویان بسیار موثر باشد.

در آخر شاید بتوان اینگونه نتیجه گرفت که حس دیده‌شدن و یا ماجراجویی و داشتن تجربه جدید در زمینه فعالیت‌های مطبوعاتی، یکی از عمده‌ترین دلیل گرایش دست‌اندرکاران نشریات دانشجویی برای فعالیت در زمینه نشر به صورت چاپی است و یا شاید زمان لازم است تا نشریه الکترونیک به عنوان یک پدیده نه‌چندان نوظهور، جای خود را در کنار نشریات چاپی باز کرده و مورد توجه اهالی مطبوعات دانشجویی باشد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید