سوابق تحصیلی در آزمون دستیاری تاثیر منفی ندارد

بیش از هزار نفر از پزشکان و دانشجویان مقاطع مختلف پزشکی در نامه ای سرگشاده خطاب به کمسیون بهداشت و درمان مجلس، خواستار ابطال تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون دستیاری سال جاری شدند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ در این نامه به مواردی از جمله عدم امکان تراز کردن معدل دانشجویان دانشگاه های مختلف به واسطه ارزشیابی غیرمتمرکز، عطف به ما سبق شدن قانون مورد استناد شورای آموزش پزشکی و تخصصی در ارتباط با تاثیر امتحان پیش کارورزی و نمرات طی دوران پزشکی عمومی اشاره شده است.

در بخشی از این نامه آمده است: “در توجیه این تغییرات مسؤلین محترم شورای آموزش پزشکی و تخصصی به این جمله اکتفا می کنند که این تغییرات صرفا جنبه مثبت داشته و اثر منفی بر نمره داوطلب نمی گذارد. بر کسی پوشیده نیست که در یک آزمون رقابتی، بهبود نمره یک داوطلب به منزله متضرر شدن یک داوطلب دیگر می شود و در این آزمون رتبه ملاک اولویت انتخاب رشته- شهر بین داوطلبین است”.

تاثیر ۱۵ درصدی سوابق تحصیلی در نتایج آزمون دستیاری سال جاری

دکتر آبتین حیدرزاده در گفت و گو با ایسنا ضمن اعلام این مطلب اظهار کرد: دوره تحصیل پزشکی عمومی در نهایت منجر به کسب مدرکی می شود که افراد می توانند با آن مدرک به شغل طبابت بپردازند اما برای اینکه این افراد بتوانند کار پزشکی را به صورت حرفه ای انجام دهند تصمیم می گیرند وارد دوره های تخصصی شوند که این دوره تخصصی به نوعی تداوم تحصیل این دانشجویان محسوب می شود، بنابراین نمی توان یک پزشک عمومی یا دانشجوی دوره تخصص را فارغ التحصیل دانست، چرا که همچنان فراگیری آموزش را ادامه می دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: با این تفاسیر، گذشته داوطلبان آزمون دستیاری نمی تواند بی ارتباط با آینده آموزشی آنها باشد. چرا که ممکن است فردی علی رغم توانمندی های لازم بنا به دلایلی در روز آزمون تخصص و کارایی لازم را نداشته باشد، اما کارایی مطلوب خود را در دوران طولانی تحصیل یعنی ۷ سال نشان داده باشد و در آزمون های دیگری نظیر آزمون جامع و پیش کارورزی نتایج خوبی را کسب کرده باشد. بنابراین حق به این افراد داده شد تا فردی که در آزمون دستیاری عملکرد مطلوبی نداشته ، عملکرد دوران تحصیلش با درصد مثبت در پذیرش وی تاثیرگذار باشد.

 

مسئول آزمون های دبیرخانه شورای آموزش پزشکی تخصصی وزارت بهداشت گفت: تاثیر سوابق تحصیلی داوطلبان در نتایج آزمون دستیاری ۱۵ درصد تعیین شده و به دلیل اینکه دانشجویان در جریان این قانون نبودند، تاثیر کاملا مثبت و به نفع دانشجو خواهد بود.

دکتر حیدرزاده با اشاره به تاثیر سوابق تحصیلی در نتایج آزمون دستیاری سال های گذشته نیز گفت: سال های گذشته نیز تاثیر سوابق تحصیلی در نتایج آزمون دستیاری اعمال می شد اما متاسفانه این تاثیر بسیار ناعادلانه و به این شکل بود که اگر در آزمون دستیاری نمره مساوی کسب می شد معدل دانشجو بدون تاثیر نوع دانشگاه‌ و نمره پیش کارورزی وی بدون اینکه تراز شود اعمال می شد. اما امسال معدل های دوره پزشکی عمومی چون دانشگاهی است بر اساس فرمول های ریاضی، نسبت به دانشگاه ها تراز می شود. بنابراین نگرانی از تفاوت این معدل ها وجود ندارد.

معاون اجرایی دبیرخانه های معاونت آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به عدم تاثیر سوابق تحصیلی در کارنامه اولیه آزمون دستیاری داوطلبان گفت:جای هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد چرا که تاثیر سوابق تحصیلی بر نتایج دستیاری مثبت است و وزارت بهداشت به نفع دانشجویان عمل خواهد کرد.

وی اضافه کرد: درباره تاثیر آزمون پیش کارورزی در نتایج دستیاری نیز به دلیل اینکه این آزمون به صورت کشوری برگزار می شود به صورت سال به سال تراز خواهد شد. یعنی ممکن است این آزمون یک سال سخت تر یا یک سال آسان تر بوده باشد بر همین اساس این معدل ها هم بر اساس سال تراز می شوند.

دکتر حیدرزاده خاطر نشان کرد: ممکن برخی معتقد باشند که نمره مساوی در آزمون های دستیاری کمتر است اما بطور معمول در نمرات متوسط ۲۰ تا ۵۰ نفر و در نمرات پایین تر از متوسط نیز حدود ۱۰۰ نفر روی یک نمره قرار می گیرند و این احتمال وجود دارد که این افراد انتخاب های یکسانی نیز داشته باشند.

وی افزود: روش تراز کردن معدل و نمره های پیش کارورزی دانشجویان روشی بسیار پیچیده، آماری و علمی است که در همه کشورهای دنیا معمول کاربرد دارد و توسط متخصصین آماری اعمال می شود.

معاون اجرایی دبیرخانه های معاونت آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: جای هیچ نگرانی در خصوص تاثیر سوابق تحصیلی در نتایج آزمون دستیاری وجود ندارد چرا که وزارت بهداشت به نفع دانشجویان عمل می کند یعنی اگر معدل دانشجویی در دوران تحصیل ۱۵ و آزمون دستیاری را در حد معدل ۱۶ داده باشد تاثیر معدل محسوب نمی شود و تنها نمره آزمون لحاظ خواهد شد.

دکتر حیدرزاده با بیان اینکه هیچ محدودیت سنی برای شرکت در آزمون دستیاری وجود ندارد افزود: بطور عام در پذیرش دستیاری هیچ گونه محدودیت سنی وجود ندارد تنها بورسیه های موارد خاص و سازمان ها می توانند محدودیت سنی را اعمال کنند.

مسئول آزمون های دبیرخانه شورای آموزش پزشکی تخصصی وزارت بهداشت در پایان خاطر نشان کرد: در پذیرش رشته های دستیاری “به جز رشته زنان” تفکیک جنسیتی اعمال نمی شود فقط ممکن است برخی دانشگاه‌هایی برای رشته های مشخص اعلام کنند که یک جنس مشخص پذیرش می کنند. بنابراین اگر در برخی رشته های خاص نظیر اورولوژی یا ارتوپد فقط یک جنس مشخص پذیرش می شود به این دلیل است داوطلبان خودشان راغب نیستند این رشته ها را انتخاب کنند.

اشتراک گذاری نوشته در:

نظر (1)

  • c4p

    بنابراین اگر در برخی رشته های خاص نظیر اورولوژی یا ارتوپد فقط یک جنس مشخص پذیرش می شود به این دلیل است داوطلبان خودشان راغب نیستند این رشته ها را انتخاب کنند.

    2016/07/06 در 11:39 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید