مبارزه با آلودگي‌هاي ميكروبي با نانوكامپوزيت ساخت محققان ايراني

http://38.74.1.150/Thumbnails/pics/1384/8/Science/wh120-75.jpgپژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهرضا، موفق به معرفي يک کاتاليست نانوکامپوزيت ZnO/SnO2 با نسبت مولي 2:1با کارايي بهتر نسبت به فيلم‌هاي منفرد ZnO و SnO2 و استفاده از روش قطره‌اي براي غيرفعال‌سازي باکتري E.coli شدند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور، دکتر نسرين طالبيان، استاديار دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهرضا، اظهار كرد: آلودگي ميکروبي در سطح استان اصفهان به علت عبور زاينده رود شايع و متداول است که منجر به بيماري‌هاي پوستي، گوارشي و تنفسي مي‌شود. هدف دراز مدت از انجام تحقيقات ما، بررسي امکان حذف اين آلودگي‌ها ابتدا با حصول نتايج قابل قبول در ارتباط با باکتري‌هاي استاندارد (با مقاومت کمتر) و سپس بهينه کردن سيستم‌هاي کاتاليتيکي مورد استفاده در جهت حذف باکتري‌هاي بيمارستاني (با مقاومت بيشتر) است.

وي فعاليت‌هاي انجام شده در اين پژوهش را به ‌صورت «تهيه کاتاليست‌هاي فيلم لايه نازک نانوکامپوزيت ZnO/SnO2 و منفرد ZnOو SnO2 به‌ روش سل-ژل»، «شناسايي کاتاليست‌ها به ‌وسيله‌ي روش‌هاي XRD،SEM و UV-vis»، «بررسي خواص ضدباکتريايي کاتاليست‌ها در جهت غيرفعال‌سازي باکتري E.coli با استفاده از روش “قطره‌اي” تحت تابش نور فرابنفش و در غياب آن» و «بررسي اثر پارامترهايي مانند زمان تابش‌دهي، نوع فتوکاتاليست، تابش UV، روش‌هاي باکتريولوژي متفاوت در ارزيابي فعاليت ضدباکتريايي» عنوان کرد.

طالبيان تصريح كرد: طبق نتايج تحقيق، کاتاليست نانوکامپوزيت ZnO/SnO2 با نسبت مولي 2:1 بهترين کارايي را داشت و روش «قطره‌اي» به عنوان بهترين روش جهت غيرفعال‌سازي باکتري E.coli انتخاب شد.

وي در اين باره افزود: عدم ضرورت استفاده از منبع تابش فرابنفش از ويژگي‌هاي بسيار مهم سيستم‌هاي کاتاليتيکي معرفي شده است، همچنين نتايج تجربي فعاليت ضد باکتريايي در استفاده‌ي مکرر از نمونه‏هاي فيلم‌هاي لايه نازک نشان مي‌دهد که نمونه‌ها از تکرارپذيري مناسبي برخوردار هستند.

طالبيان در رابطه با قابليت تجاري‌سازي اين پژوهش گفت: با توجه به استفاده از مواد اوليه با قيمت مناسب و امکان طراحي داخلي دستگاه پوشش‌دهي، با در اختيار داشتن يک آزمايشگاه با قابليت توليد پوشش‌هايي در مقياس بزرگ و انجام آزمايش‌هاي باکتريولوژي به طور استاندارد و اصولي و در نهايت برقراري ارتباط با صنايع ذي‌نفع به‌ راحتي مي‌توان اين طرح را تجاري کرد.

بر اساس اين گزارش، جزئيات اين پژوهش که در قالب پايان‌نامه‌ي کارشناسي ارشد الهه بدري زرگر با راهنمايي دکتر نسرين طالبيان و همکاري دکتر محمدرضا نيلفروشان در دانشگاه واحد اسلامي واحد شهرضا و فلاورجان انجام شده، در مجله‌ي «Applied Surface Science» (جلد 258، صفحات 555-547، سال 2011) منتشر شده‌ است.

بر اساس اين گزارش، باکتري «اشريشيا کولاي» (Escherichia coli) که معمولا با نام مخفف «اي کولاي» (E coli) نامبرده مي‌شود، باکتري گرم منفي ميله‌اي شکل است که به طور شايع در بخش تحتاني حيوانات خونگرم يافت مي‌شود. اين باکتري به طور طبيعي در ساخت ويتامين K2 و همچنين جلوگيري از رشد ميکروبهاي مضر در روده انسان موثر است. برخي از انواع آن، بزرگترين عامل عفونت‌هاي ادراري و دومين باکتري از لحاظ فراواني در روده است. همچنين شاخص آلودگي آب شهري به فاضلاب است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید