بهینه‌سازی پل‌های جعبه‌ای پس‌کشیده با هوش مصنوعی

مسؤول مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان از ثبت یک اختراع تحت عنوان «بهینه‌سازی تمام خودکار پل جعبه‌ای پس‌کشیده بوسیله الگوریتم ژنتیک» توسط محققان این دانشگاه خبر داد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ داود معروفی با اعلام این خبر اظهار کرد: «بهینه‌سازی تمام خودکار پل جعبه‌ای پس‌کشیده بوسیله الگوریتم ژنتیک» به همت دکتر علی خیرالدین‌، دکتر حسین نادرپور از اعضای هیأت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه سمنان و مهندس ماشالله عرب نائینی کارشناس ارشد سازه این دانشکده و پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان در اداره کل مالکیت صنعتی و ثبت اختراع به شماره 87736 به ثبت رسید.

دکتر نادرپور با بیان اینکه روش‌های معمول طراحی بهینه پل‌های جعبه‌ای پس‌کشیده بسیار مشکل است و نیازمند روشی هستیم که بتوان در حداقل زمان با رعایت تمام ضوابط آیین‌نامه‌ای و اجرایی، طرح بهینه را بدست آورد، افزود‌: به این منظور در این طرح تمام مراحل تحلیل و طراحی پل پیش تنیده پس‌کشیده جعبه‌ای فرمول‌بندی و از الگوریتم ژنتیک که شاخه‌ای از هوش مصنوعی است، برای بهینه‌سازی استفاده شد.

وی قابل استفاده بودن توسط طراح برای پل با مشخصات دلخواه و هزینه‌های بروز مصالح، در نظر گرفتن هزینه تمام مصالح‌، محاسبه افت‌های پیش‌تنیدگی کوتاه مدت و بلندمدت بصورت دقیق بر اساس آیین‌نامه‌، در نظر گرفتن تعداد 17 متغیر و 139 قید، انجام خودکار تمام مراحل بارگذاری، تحلیل و طراحی عرشه پل و دستیابی به طرح بهینه پل با کمترین هزینه، در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین تلاش را از مزایای این طرح عنوان کرد.

نادرپور در پایان گفت: این برنامه قادر است پارامترهای موردنظر را از کاربر به عنوان ورودی گرفته و بهینه‌سازی را برای پل موردنظر با مشخصات دلخواه اجرا کند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید