اجرای نهضت نمایه‌سازی نشریات‌ علمی/ صدور اخطار لغو مجوز برای برخی نشریات

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم از نمایه سازی 10 نشریه علمی به منظور ارتقای سطح نشریات علمی در سال جاری خبر داد و گفت: در گام نخست این طرح 10 نشریه علمی – پژوهشی انگلیسی زبان نمایه‌سازی خواهد شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ مظفر شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا نمایه سازی نشریات علمی- پژوهشی را از اقدامات وزارت علوم در زمینه عرضه توانمندی‌های علمی در سطح بین‌المللی دانست و در این باره توضیح داد: در حال حاضر تعداد قابل توجهی از محققان و پژوهشگران کشور مقالات خود را در نشریات علمی- تحقیقاتی داخلی منتشر می‌کنند.

وی با تاکید بر این که این در حالی است که تنها تعداد اندکی از نشریات داخلی در پایگاه‌های بین‌المللی نمایه سازی شده‌اند، اضافه کرد: درصدد هستیم تا با برنامه ریزی‌های صورت گرفته از طریق نشریات علمی در سطح بین المللی اقتدار ایجاد کنیم؛ از این رو از ابتدای امسال برنامه نمایه سازی بین المللی نشریات علمی- پژوهشی کشور به صورت جدی پیگیری شد.

شریفی با اشاره به شاخص‌های نمایه سازی نشریات علمی – پژوهشی یادآور شد: بر اساس مطالعات ما حدود حداقل 16 شاخص برای نمایه‌سازی وجود دارد که دستیابی به برخی از این شاخص‌ها به آسانی صورت می‌گیرد.

وی انتشار به موقع نشریه، داشتن اعضای هیات تحریریه با ترکیب محققان داخلی و خارجی، انتشار تعداد معینی از مقالات در هر شماره از نشریه، رعایت دستورالعمل‌های ویرایشی بین‌المللی و تکمیل فرم‌های حق کپی‌رایت را از جمله شاخص‌های آسان نمایه سازی نشریات ذکر کرد.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دریافت کد DOI که یک کد عددی است که به هر مقاله اعطا می‌شود نیز از دیگر شاخص‌های نمایه سازی نشریات است. این کد در زمان تحریم‌ها به مجلات ایرانی ارائه نمی‌شد.

شریفی، زبان نشریات علمی را از دیگر شاخص‌های نمایه سازی ذکر کرد و افزود: در صورتی که مقالات فارسی دارای چکیده انگلیسی باشند، در نمایه سازی مورد قبول واقع خواهند شد.

 

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تعداد نشریات انگلیسی زبان داخلی را 160 نشریه عنوان کرد و گفت: در این برنامه درصدد هستیم تا در گام اول نشریات انگلیسی زبان را نمایه‌سازی کنیم و بر این اساس بنا داریم که سالی 10 نشریه وارد نمایه‌های بین المللی شود

وی به بیان مراحل نمایه سازی پرداخت و یادآور شد: پس از ثبت نام، نشریات به مدت دو سال در لیست نشریات «وب آو ساینس» تحت نظارت قرار گرفته و نمایه‌سازی می‌شوند و بعد از آن به طور رسمی در لیست نشریات پایگاه‌های مورد نظر قرار خواهند گرفت.

شریفی این اقدام را راهکاری برای ارتقای نشریات داخلی دانست و افزود: به منظور آشنایی مدیران مسؤول این نشریات، کارگاه‌های آموزشی برای نشریات انگلیسی زبان برگزار کردیم که تاکنون 3 کارگاه آموزشی برگزار شده است.

وی با بیان این که امسال بعنوان سال اول اجرای نهضت نمایه سازی نشریات علمی، وزارت علوم 10 نشریه علمی نمایه‌سازی خواهد کرد، ادامه داد: در حال حاضر 43 نشریه از نشریات داخلی در پایگاه ISI و 130 نشریه در پایگاه اسکوپوس نمایه سازی شده است.

این مقام مسؤول وزارت علوم ارزیابی و داوری جامع نشریات داخلی را از دیگر برنامه‌های وزارت علوم برای ارتقای نشریات علمی- پژوهشی عنوان کرد و یادآور شد: این برنامه از سال گذشته آغاز شد و بر این اساس عملکرد نشریات در سال 93 مورد ارزیابی قرار گرفتند که در این برنامه هر نشریه توسط 3 داور که از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها هستند، مورد ارزیابی قرار ‌گرفت.

شریفی با بیان این که ارزیابی نشریات در سال جاری بر اساس عملکرد آنها در سال 94 آغاز شده است، خاطر نشان کرد: نتایج این ارزیابی‌ها تا پایان خردادماه جاری اعلام می‌شود و حمایت‌های مادی و معنوی وزارت علوم از نشریات بر اساس نمره‌ای خواهد بود که نشریات در این ارزیابی‌ها کسب می‌کنند.

وی با تاکید بر این که نشریات ضعیف لغو مجوز خواهند شد، تصریح کرد: در ارزیابی‌ سال قبل نشریات بر اساس رتبه‌های A،B، C و D‌ رتبه بندی شدند که از هزار و 70 مجله ارزیابی شده 280 مجله در رتبه A‌ و 400 نشریه در رتبه B‌ قرار گرفتند، ضمن آن که در سال گذشته نیز به تعدادی از نشریات اخطار لغو مجوز داده شد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید