تجلیل از 35 محقق حوزه علوم انسانی در جشنواره فارابی/معرفی شبکه نخبگانی

رییس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از آغاز فراخوان هشتمین دوره جشنواره علوم انسانی فارابی خبر داد و گفت: در این دوره از جشنواره بر اساس پیش‌بینی‌ها به 35 نفر از برگزیدگان جوایزی اعطا می‌شود.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ دکتر حسین میرزایی در نشست خبری امروز با اشاره به برگزاری 7 دوره جشنواره بین‌المللی فارابی افزود: در حال حاضر در آستانه هشتمین دوره برگزاری این جشنواره قرار داریم و اقدامات برای اجرای این جشنواره با تصویب هیات وزیران و شورای سیاست‌گذاری جشنواره از اسفند ماه سال گذشته آغاز شده است.

وی با بیان این که از روز شنبه، اول خرداد ماه فراخوان دریافت آثار در حوزه علوم انسانی در این جشنواره آغاز می‌شود، ادامه داد: مهلت ارسال آثار از سوی اساتید، محققان و دانشجویان حوزه علوم انسانی تا 31 تیر ماه امسال تعیین شده است.

میرزایی با اشاره به ویژگی‌های برگزاری هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی خاطرنشان کرد: در این دوره از جشنواره تمام آثار اعم از طرح‌های پژوهشی، رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های دوره‌های کارشناسی ارشد به صورت دیجیتال و از طریق سامانه الکترونیکی جشنواره دریافت می‌شوند.

وی در خصوص دریافت آثار در حوزه کتاب خاطرنشان کرد: از آنجایی که فایل کتاب در اختیار مولفان قرار ندارد، از این رو از این دسته از افراد پس از ثبت‌نام و بارگذاری فهرست و جلد کتاب خود در سامانه جشنواره، خواسته شده است تا اصل کتاب را به دبیرخانه ارسال کنند.

رییس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان این که این جشنواره از سوی وزارت علوم و با مشارکت آیسسکو و بنیاد ملی نخبگان برگزار می‌شود، اضافه کرد: رییس این جشنواره، وزیر علوم و دبیر آن معاون فرهنگی وزیر علوم است و دبیرخانه آن نیز در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی مستقر شده است.

 

وی این جشنواره را شامل دو بخش اصلی (اساتید) و جوان (محققان کمتر از 35 سال) دانست و خاطرنشان کرد: ‌در این دوره از جشنواره برگزیدگان در بخش‌های مترجم برتر (عربی و لاتین)، پژوهشگر پیشکسوت علوم انسانی، شخصیت‌های پیشرو در حوزه علوم انسانی که مرحوم شده‌اند، اما همچنان آثار و فعالیتهای آنها قابل توجه است، فصلنامه علمی پژوهشی برترو انجمن علمی برتر معرفی خواهند شد.

وی با تاکید بر این که در این دوره از جشنواره توجه بیشتری در بخش بین‌الملل شده است، تصریح کرد: از این رو در بخش بین‌الملل به ویژه در حوزه ایران شناسی و اسلام شناسی آثار محققان دریافت می‌شود، ضمن آن که با رایزنی‌هایی که با مراکز تحقیقاتی بین‌المللی چون سازمان توسعه اسلامی انجام شد، درصدد هستیم تا آثار برگزیده بین‌المللی را معرفی کنیم.

رییس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به نحوه داوری آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره فارابی خاطرنشان کرد: در این جشنواره آثار ارسالی در حوزه‌های زبان و ادبیات، تاریخ، جغرافیا و باستان شناسی، علوم اجتماعی و علوم ارتباطات، علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای، علوم اقتصادی، مدیریت و حسابداری، حقوق، علوم تربیتی، روانشناسی، علوم رفتاری و تربیت بدنی، فلسفه کلام، اخلاق، ادیان و عرفان، فقه، اصول، علوم قرآنی و حدیث، مطالعات هنر و زیبایی‌شناسی، فناوری اطلاعات، اطلاع‌رسانی و کتابداری و مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرند.

به گفته وی، آثار دریافتی در هشتمین دوره جشنواره فارابی باید در بازه زمانی فروردین 91 تا پایان اسفند ماه سال 94 باشد.

میرزایی خاطرنشان کرد: در این دوره از جشنواره همچنین درصدد هستیم تا شبکه نخبگانی علوم انسانی را معرفی کنیم.

میرزایی موضوع جشنواره فارابی را تحقیقات برتر در حوزه علوم انسانی و اسلامی ذکر کرد و یادآور شد: این جشنواره با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در حوزه علوم انسانی و اسلامی، معرفی آثار و نظریه‌های برتر و تشویق برای تولید، تقویت و بومی سازی علوم انسانی در ایران و جهان برگزار می‌شود.

رییس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به تعداد برگزیدگان این دوره از جشنواره توضیح داد: بر اساس سیاست‌گذاری‌های اولیه این جشنواره، قرار است در اختتامیه آن که در هفته پژوهش در آذر ماه برگزار می‌شود، از 35 اثر برگزیده در بخش‌های مختلف تقدیر به عمل آید.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید