ثبت دقیق‌ترین تصویر تلسکوپی از مربع قرمز اسرارآمیز

یک تصویر قابل‌ توجه جدید که توسط تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده، دیدگاه عمیقی از یک جسم کیهانی اسرارآمیز موسوم به سحابی مربع قرمز ارائه کرده است.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ سحابی مربع قرمز که نام خود را به دلیل شکل عجیب و رنگ جالبش گرفته، یک ابر کیهانی از گاز و ذرات است که توسط ستاره مرکزی HD 44179 ایجاد شده و اکنون با پایان یافتن حیاتش، بیشتر جرم خود را در فضا منتشر کرده است.

منبع نور قرمز منتشر شده توسط این سحابی برای بیش از 30 سال دانشمندان را سردرگم کرده بود. انتشار قرمز رنگ مشابهی در کل کهکشان راه شیری و دیگر کهکشان‌ها مشاهده شده اما دانشمندان در مورد عامل این جسم سماوی قرمز مطمئن نبودند.

این معما سرانجام در سال 2007 حل شد و نشان داد که این درخشش قرمز رنگ از فعالیت عجیب در سطح مولکولی درون خوشه غبار ناشی می‌شود.

تصویر جدید هابل به دانشمندان درک بهتری از ساختارمربع قرمز ارائه کرده است. بنظر می‌رسد که این سحابی به جای شکل مربع، بیشتر شبیه X در اطراف ستاره مرکزی قرار گرفته است و پله‌های نردبانی شکل از گاز درخشان، چهار بازوی آن را به هم متصل کرده است.

ستاره مرکز این سحابی مشابه خورشید بوده و مسؤول خطوط دارای فضای یکسان است که گاز و سایر مواد را برای ایجاد سحابی و شکل متمایز آن منتشر می‌کند. کارشناسان اکنون بر این باورند که ستاره این سحابی در حقیقت دوتایی بوده و از یک همراه برخوردار است که با منطقه متراکمی از غبار احاطه شده است.

ستاره میزبان مربع قرمز در نهایت به یک کوتوله سفید داغ تبدیل شده که تابش‌های فرابنفش درخشانی منتشر می‌کند و باعث درخشیدن گاز اطرافش خواهد شد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید