جزئیات پذیرش بدون آزمون دانشجویان ارشد و دکتری در دانشگاه چمران

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز با تشریح شرایط پذیرش بدون آزمون دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری در این دانشگاه گفت: متقاضیان تا 20 اردیبهشت‌ مهلت دارند مدارک لازم را به دانشگاه ارسال کنند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ دکتر سیدمحمود کاشفی‌پور در گفت‌و‌گو با ایسنا ضمن بیان این‌که پذیرش بدون آزمون در مقاطع ارشد و دکتری تنها از طریق آئین‌نامه استعدادهای درخشان امکان‌پذیر است، عنوان کرد: دانشگاه می‌تواند در مقطع کارشناسی‌ارشد معادل 10 درصد و در مقطع دکتری 20 درصد از ظرفیت ورودی، دانشجو پذیرش کند.

وی در خصوص شرایط پذیرش بدون آزمون دکتری افزود: داشتن حداقل معدل کل 16 در دوره کارشناسی و 17 در دوره کارشناسی‌ارشد، کسب حداقل 60 امتیار در سوابق آموزشی و پژوهشی، کسب حداقل نمره 50 از آزمون زبان MCHE یا معادل آن در سایر آزمون‌ها و همچنین نداشتن سابقه دانش‌آموختگی بیش از دو سال در کارشناسی‌ارشد از مهم‌ترین شرایط پذیرش است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به شرایط پذیرش بدون آزمون در مقطع کارشناسی‌ارشد، تصریح کرد: این دانشجویان باید پس از گذراندن هفت نیم‌سال و حداقل 115 واحد درسی، از لحاظ معدل جزو 10 درصد اول دانشجویان هم‌رشته و هم‌ورودی خود باشند؛ همچنین دوران دانش‌آموختگی متقاضی نباید بیش از هشت نیم‌سال باشد.

کاشفی‌پور ادامه داد: پذیرش این افراد بلافاصله پس از دانش‌آموختگی و در رشته‌های تحصیلی مرتبط ممکن خواهد بود؛ در ضمن نیازی نیست این افراد چه در مقطع کارشناسی ارشد و چه در مقطع دکتری، الزاماً عضو دفتر استعدادهای درخشان باشند.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت پذیرش امسال در دوره دکتری 280 نفر در 52 رشته و در مقطع کارشناسی ارشد حدود 1200 نفر در حدود 120 رشته خواهد بود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به مراحل پذیرش بدون آزمون، افزود: متقاضیان در هر دو مقطع تا 20 اردیبهشت‌ماه مهلت دارند مدارک کامل خود را که در سایت دانشگاه درج شده است، به دفتر حفظ و هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران ارسال کنند.

کاشفی پور ادامه داد: زمان اعلام نتایج اولیه مقطع کارشناسی ارشد اوایل تیرماه از طریق سایت دانشگاه خواهد بود. دانشجویان دکتری دارای امتیازات لازم در ارزیابی اولیه جهت انجام مصاحبه دعوت و نتایج پذیرش اواخر تیرماه از طریق سایت دانشگاه اعلام خواهد شد.

وی در پایان با بیان این که پذیرش با آزمون مقطع کارشناسی ارشد طبق روال هرساله انجام می‌شود، تصریح کرد: پذیرش با آزمون دوره دکتری امسال تغییر کوچکی داشته است. هر ساله سازمان سنجش یک آزمون تخصصی از داوطلبان گرفته و سپس توسط دانشگاه یک مصاحبه علمی از آن‌ها به‌عمل می‌آمد؛ پس از آن دانشجویان دارای امتیاز بالاتر پذیرش می‌شدند اما امسال آزمون سازمان سنجش تغییراتی داشته و از حالت تخصصی کامل درآمده است. لذا دانشگاه‌ها خود یک آزمون تخصصی برگزار می‌کنند، سپس متقاضیان مصاحبه و درجه‌بندی می‌شوند و پذیرش خواهند شد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید