ایجاد مرکز پژوهشی در دانشگاه آزاد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد از تاسیس مرکز پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی در جلسه مشترک واحدهای پژوهشی و آزمایشگاه‌های برتر دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر میرزاده رییس دانشگاه، هدف از برگزاری این جلسه را ایجاد هماهنگی بین مراکز پژوهشی و آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد دانست و گفت: یکی از برنامه‌های اساسی دانشگاه گذار از دانشگاه آموزش‌محور به پژوهش‌محور و کارآفرین است. برنامه ششم توسعه دانشگاه نیز در همین راستا تدوین شده است. بالا بردن کیفیت آموزشی و پژوهشی و ایفای نقش فعال دانشگاه در پاسخگویی به نیازهای جامعه و مشارکت در اقتصاد مقاومتی که همان اقتصاد دانش‌بنیان است، از اهداف کلان دانشگاه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به گسترش تحصیلات تکمیلی ادامه داد: خوشبختانه گسترش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی با پیگیری و جدیت همکاران و هدایت رییس دانشگاه و تاکیدات رییس هیات امنا صورت گرفته است.

واشقانی فراهانی افزود: دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیروی کار پژوهشی هستند، مشروط بر اینکه هدایت‌شده و هدفمند عمل کنند. برای گسترش تحصیلات تکمیلی نیاز به تامین امکانات، تجهیزات و دستگاه‌ها داریم که با طرح «ساها» این امکان فراهم شده است. همچنین با هدایت دکتر میرزاده و تاکیدات رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی امکانات دانشگاه در یک مجموعه کنار هم قرار گرفته است.

وی با بیان این که برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده باید گام‌های موثر برداشته شود، تصریح کرد: باید این زنجیره را تکمیل کنیم و پژوهش‌های ما در قالب تحصیلات تکمیلی و در موارد دیگر باید هدفمند، متمرکز و برای پاسخگویی به نیازهای جامعه و گسترش مرزهای دانش باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اعضای هیات علمی و پروژه‌های هدفمند این دانشگاه گفت: در نظر داریم شبکه‌ای علمی از نخبگان دانشگاه را کنار هم قرار دهیم که تاسیس پژوهشگاه‌ مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی از سال گذشته دوباره با تاکیدات آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و حضور رییس‌جمهوری در جشنواره فرهیختگان سال گذشته در آخرین هیات امنای سال ۹۴ تصویب شد.

وی افزود: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری برای فعالیت مراکز پژوهشی، پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برای ساماندهی همه مراکز پژوهشی برتر و آزمایشگاه‌های برتر فعالیت خواهد کرد.

واشقانی فراهانی با بیان اینکه این دامنه باید گسترده و تبدیل به یک شبکه برجسته در دانشگاه آزاد اسلامی شود، خاطرنشان کرد: این موضوع به صورت بین‌المللی در فرم‌های مختلفی در دنیا اجرا شده است. دانشگاه‌های بین‌المللی به صورت هدفمند در زمینه‌های بین‌رشته‌ای و چندرشته‌ای در حوزه پژوهش کنار هم فعالیت می‌کنند و در کشورهایی مانند کانادا، این امر به صورت کشوری و ملی و در نهایت در اتحادیه اروپا در سطح قاره‌ای دنبال می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر قرار باشد دانشگاه ما در یک رقابت ملی و بین‌المللی جایگاه خود را به دست بیاورد، باید این فعالیت‌ها به صورت متمرکز و هدفمند دنبال شود. خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی از نظر انتشار مقاله بسیار خوب عمل کرده، اما باید جایگاه خود را ارتقاء داده و در حوزه‌های علمی ایفای نقش کند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم ساختار مدنظر بعد از این نشست شکل بگیرد و اگر قرار باشد دانشگاه جایگاه در خور خود را پیدا کند، باید هدف‌های کلان ما برای کل کشور تعریف شود.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید