دوره‌ ایده‌پروری نمادهای شهر زیارتی مشهد برگزار می‌شود

پنجمین دوره‌ ایده پروری نمادهای شهر زیارتی مشهد، ۸ تا ۱۰ اردیبهشت‌ماه امسال با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ، ایجاد تصویری مطلوب از شهرها به عنوان مکان تبلور مدنیت می‌تواند در ارتقای ذهنیت ساکنان و مهمانان شهرها نقش مؤثری داشته باشد. این جذابیت ابزاری کلیدی در تبیین برندسازی شهر، برای سیاست‌گذاران شهری و منطقه‌ای است.

تجربه‌های موفق در شهرهای پیشرو نشان می‌دهد بهره‌گیری از ایده‌های مرتبط با عناصر هویت‌بخش به گونه‌ای که توان بصری شهر را توسعه دهد، یک ضرورت انکار ناپذیر است.

شهر مشهد مقدس، به عنوان یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های زیارتی و گردشگری دینی در جهان اسلام، نیازمند تعریف و تبیین چگونگی عینیت‌بخشی به مفاهیم ذهنی در کالبد خود است.

دوره‌های ایده پروری، یکی از درگاه‌های «مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت» هستند که برای شناسایی و حمایت از کسب و کارهای نوپا و جدید برگزار می‌شود.

برگزاری این دوره‌ها برای ایجاد کسب‌وکارهای پایدار است، نه برای طراحی یک نماد یا یک محصول مشخص. علاقه‌مندان به شرکت در این دوره‌ها باید یک ایده کسب‌وکاری مشخص درباره یک یا چند محور داشته باشند.

این دوره تلاش دارد تا شناسایی گروه‌های بالقوه در زمینه نمادهای شهری را که دارای ایده‌هایی نوین و متناسب با ارزش‌های موجود در شهر مشهد هستند را در دستور کار قرار دهد.

از این رو، می‌توان در سایه ایجاد کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در این زمینه، به رشد و تعالی مفاهیم نمادین و هویت‌ساز شهر کمک کرد.

محورهای دوره ایده پروری

دوره ایده‌پروری نمادهای شهر زیارتی مشهد در پنج محور نماهای شهری، نشانه‌های شهری، مبلمان شهری، هویت بصری شهری و رویداد مکان‌های شهری برگزار می‌شود.

نماهای شهری وجه بیرونی فضاهای شهری هستند که معرف درونیات آن است. نشانه‌های شهری عناصری از محیط که با پیرامون خود تفاوت داشته و حس مکان را ایجاد می‌کنند را تشکیل می‌دهد.

 

مبلمان شهری مجموعه‌ای از اجزای الحاق شده به شهر است که می‌تواند ساختارهای بنیادین در هم تنیده شده و یکپارچه بیافریند. هویت بصری شهری نیز برآیند همه عناصر دیداری شهری که مؤید هویتی روشن و واحد از شهر است را به تصویر می‌کشد.

همچنین رویداد مکان‌های شهری پیوند زمانی و مکانی یک رخداد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و غیره است که منجر به شکل‌گیری یک رویداد مکان می‌شود. معرفی این بخش شهر از راه‌های مختلف به ایده‌های نو نیاز دارد.

زمان‌بندی و جوایز

زمان ثبت‌نام این دوره تا سوم اردیبهشت‌ماه ۹۵ است. اعلام اسامی گروه‌ها و ایده‌های منتخب جهت حضور در دوره ایده پروری شنبه، ۴ اردیبهشت‌ماه خواهد بود.

کارگاه آموزشی بوم کسب‌وکار دوشنبه، ششم اردیبهشت برگزار می‌شود. همچنین این دوره از ۸ تا ۱۰ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد. در آخر نیز اسامی برگزیدگان ۱۱ اردیبهشت‌ماه اعلام می‌شود.

تعریف دوره ایده پروری

دوره ایده پروری دوره‌ای چهار روزه است که در طول آن تیم‌ها با راهنمایی مداوم مشاوران و مربیان (منتور) قادر به تکمیل مدل و طرح تجاری اولیه خود خواهند شد. در انتهای دوره، هر کدام از تیم‌ها طرح خود را در جمع داوران ارائه داده و کسانی که آراء بیشتری را جلب کنند، به دوره شتاب راه می‌یابند.

از مزایای دوره ایده پروری در مقایسه با مدل‌های موجود مراکز رشد این است که در این دوره بررسی طرح‌ها به روشی کاراتر و در زمان کمتر می‌انجامد.

این دوره موجب ارزیابی طرح‌ها با بهره‌گیری از خرد جمعی و شهود کارآفرینی، حفظ و ادامه همکاری با افراد توانمند حتی در صورت عدم پذیرش طرح (حضور در شبکه اجتماعی متخصصین) تقویت کار تیمی و تمرکز روی تیم به جای طرح خواهد شد.

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید