آزمایش مبتنی بر کاغذ برای جلوگیری از مسمومیت غذایی

دانشمندان کره‌جنوبی یک آزمایش مبتنی بر کاغذ ساده را ابداع کرده‌اند که می‌تواند پاتوژن‌های روی غذا را پیش از آنکه در معرض استفاده قرار بگیرند، شناسایی کند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ مسمومیت غذایی که در اصطلاح به آن بیماری ناشی مصرف از مواد غذایی نیز می‌گویند، یک بیماری است که در نتیجه خوردن غذای آلوده ایجاد می‌شود. در این حالت عوامل عفونت زا شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها و یا سایر مواد سمی از دلایل رایج ابتلا به بیماری می‌باشند. این بیماری هر ساله میلیون‌ها نفر را گرفتار می‌کند و از موارد خفیف تا کشنده دیده می‌شود.

طبق برآورد وزارت کشاورزی آمریکا، باکتری سالمونلا به تنهایی منجر به نزدیک به 20 هزار مورد بستری شدن در بیمارستان و حدود 400 مرگ در سال 2013 شد. اقتصاددانان تخمین زده‌اند که درمان همه این بیماران و ضرر و زیان بازدهی مربوط به آن سالانه بیش از سه میلیارد دلار هزینه دارد. البته این تنها یکی از 15 پاتوژن مسئول بیشتر موارد مسمومیت غذایی است.

آزمایشات کنونی برای پاتوژن‌ها در مواد غذایی نیازمند دستگاههای پیچیده و کارکنان حرفه‌ای هستند. اما این آزمایش‌ها نتایج ساده مورد نیاز در تولید مواد غذایی در مقیاس بزرگ را ارائه نمی‌کنند. از این رو محققان کره‌ای یک روش عملی‌تر برای شناسایی پاتوژنهای غذایی طراحی کردند.

آن‌ها یک آزمایش مبتنی بر کاغذ طراحی کردند که می‌تواند واکنش‌های چند مرحله‌ای مورد نیاز برای این نوع تحلیل را با کنترل کردن اندازه روزنه کاغذ اداره کند. زمانی که نوارهای کاغذی درون محلول‌های حاوی سویه O157:H7 ای‌کولای، سالمونلا تیفی‌موریوم یا هر دو قرار گرفت، خطوط روی آن‌ها طی 15 دقیقه نتیجه مثبت را نشان دادند. از آنجایی این روش به فرو بردن دستگاه درون محلول نیاز داشته و نتایج با خوانش آسان تولید می‌کند، می‌تواند توسط کارکنان غیر حرفه‌ای نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

این تحقیق در مجله Analytical Chemistry منتشر شده است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید