دانشنامه «خلیج فارس» منتشر شد

دانشنامه دوجلدی «خلیج فارس» منتشر شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ «دانشنامه خلیج فارس» در دو جلد به اهتمام بیش از 200 نگارنده و ناظر، با شمارگان 1000 نسخه و بهای 150هزار تومان توسط بنیاد دانشنامه‌نگاری ایران منتشر شده است. جلد اول این دانشنامه شامل حروف آ-ژ در 646 صفحه و جلد دوم شامل حروف س-ی در 1338 صفحه به چاپ رسیده است.

این دانشنامه زیر نظر شورای علمی دانشنامه خلیج فارس و با دبیری علمی فرج‌الله احمدی، منوچهر اکبری و حسین یکتا انتشار یافته است.

در نامه بنیاد به قلم منوچهر اکبری رئیس بنیاد دانشنامه‌نگاری ایران که در ابتدای دانشنامه خلیج فارس منتشر شده آمده است: «جایگاه بسیار استثنایی خلیج فارس‌، نقش و ابعاد گوناگون آن بخصوص برخی نگاه‌های نامحرم از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس‌، و تصور شیطانی استکبار جهانی مبنی بر تغییر جغرافیا و تاریخ دیرپای منطقه‌، بخصوص تلاش برای تغییر نام خلیج فارس در سال‌های اخیر‌، بنیاد دانشنامه‌نگاری ایران را موظف کرد تا تاریخچه‌، تمدن‌، فرهنگ و جایگاه خلیج فارس را موضوع دانشنامه مستقلی قرار دهد. شاید در سال‌ها و قرون گذشته که بحث تلخ دست‌اندازی و زیر سیطره درآوردن مناطق جغرافیایی و تاریخی کشورها‌، تا این حد با پیچیدگی و رمزآلودگی مطرح نبود،‌ وقتی برخی از قدرت‌ها و کشورها برای مدتی منطقه‌ای را محل استقرار نیروهای خود قرار می‌دادند، هرگز به فکر مصادره یا تغییر نام منطقه‌، جزیره‌، خلیج‌، ناحیه‌ای به نفع قوم و کشور دیگری نبودند. اگر کشوری بیگانه یا قدرتی خارجی صدها سال بر فلان خلیج یا ناحیه یا سواحل و یا حتی کشوری سلطه نظامی – اقتصادی و حتی فرهنگی مدیریتی و حکومتی داشتند درصدد برنمی‌آمدند که هویت تاریخی – جغرافیایی آن را تغییر دهند. مثلا خلیج مکزیک یا تنگه هرمز یا بسفر را به نام دیگری تغییر نمی‌دادند. حتی تاریخ دردناک سیطره بیگانگان بر برخی از نواحی ایران چنین تفکر شیطانی را نشان نمی‌دهد که حضور انگلیسی‌ها‌، پرتغالی‌ها‌ یا پس از آن آمریکایی‌ها در سواحل جنوب ایران همراه با تغییر نام خلیج فارس به نفع کشورهای همجوار آن باشد. چون منافع متعددی از کشور و سواحل و خلیج و منابع و ذخایر آن عایدشان می‌شد‌ حتی اجازه نمی‌دادند کشور یا همسایه‌ای یا قدرتی به مناطق تحت سلطه و حکومتشان چپ نگاه کند. خلیج فارس در تمامی مکاتبات و اسناد سال‌های استعمار ایران از سوی هر دو قدرت جهانی آمریکا و شوروی سابق‌، خلیج فارس بود و به کشورهای عرب منطقه اجازه طرح اسم‌هایی نظیر خلیج عربی را نمی‌دادند. با وجود تاریخی طولانی و درازدامن برای «خلیج فارس» مدارک و اسناد و نقشه‌ها حتی آثار باستانی – تاریخی مبنی بر اصالت نام خلیج فارس به قدری قوی‌، معتبر‌، فراوان و چشمگیر و مستند و معتبر است که حتی عوامل استعمار جهانی هم زبانشان به بیان خلیج غیر فارس برنمی‌گردد. اهمیت دفاع از کیان و هویت این منطقه از ایران عزیز و نقش بسیار مهم تجاری – اقتصادی این خلیج بخصوص پس از کشف نفت و گاز و نیز ایفای نقش خلیج فارس در دفاع از ایران اسلامی‌،به عنوان یک پایگاه دریایی بسیار استراتژیک و نیز موقعیت خارق‌العاده آن از جهت ژئوپلیتیک و راهبردی‌، لزوم آشنایی نسل جدید از فرزندان این سرزمین اهورایی و مقدس‌، ما را مکلف کرد که با حضور مورخین‌، حقوق‌دانان‌، جغرافی‌دانان،‌ سیاست‌شناسان،‌ باستان‌شناسان‌، اندیشمندان علوم اجتماعی‌، متخصصان حوزه‌های علوم دریایی و سایر ساحت‌ها و گرایش‌های علمی مرتبط با خلیج فارس‌، در حد بضاعت بنیاد دانشنامه‌نگاری و (نه البته جامع و کامل) به تدوین دانشنامه خلیج فارس همت گماریم.»

همچنین در بخشی از مقدمه دبیران علمی دانشنامه آمده است: « … آنچه به پیشگاه شما تقدیم می‌شود دربردارنده 711 مقاله به همراه تصویر، نقشه، جدول و نمودار است. مقالاتی پیرامون کشورها، استان‌ها،‌ شهرها،‌ شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی – علمی، جهانگردان، کتاب‌ها، جنگ‌ها، پیمان‌نامه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای ملی و جهانی، جشن‌ها، اساطیر، فرقه‌ها و… در این دانشنامه آمده است. مقالات به ترتیب حروف الفبا تنظیم شده و هر مقاله به یکی از موضوعات مرتبط اختصاص یافته است. حجم مقالات، بسته به موضوع و میزان اهمیت هر مدخل، متفاوت است.»

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید