معتبرترین جایزه جهانی ترویج کتاب‌خوانی کودک به ایران رسید

پس از یک ماراتن 30 ساله، معتبرترین و برترین جایزه جهانی ترویج خواندن به برنامه «با من بخوان (link is external)» از ایران رسید.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛  این جایزه که در دوره آینده وارد سی‌امین سال فعالیت خود می‌شود، در سال ۱۹۸۶ پذیرش کاندیداها را از کشورهای عضو دفتر بین‌المللی کتاب کودک آغاز کرد. در این دوره، شورای کتاب کودک از ایران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به عنوان نخستین نامزد ایرانی برای دریافت این جایزه به دفتر جهانی کتاب برای نسل جوان معرفی کرد. دو سال بعد که هنگام داوری نخستین دوره از این جایزه بزرگ فرارسیده بود، جایزه ایبی – آساهی را سازمان بانکو د لیبرو Banco de libro از ونزوئلا دریافت کرد.

پس از آن در سال ۲۰۰۶ بار دیگر شورای کتاب کودک، کانون توسعه فرهنگی را نامزد دریافت جایزه آساهی کرد اما این بار نیز برنامه «کتابخانه سیار کودکان» از مغولستان توانست این جایزه را دریافت کند.

سال ۲۰۱۲ بار دیگر کانون توسعه فرهنگی نامزد جایزه آساهی شد. در این سال نیز دو نهاد و برنامه از کشورهای کامبوج به نام سیپار SIPAR و برنامه‌ای دیگر از آرژانتین به نام آبیلاس کونتاکوناس Abuelas Cuentacuentos یا برنامه قصه‌گویی مادربزرگ این جایزه را دریافت کردند.

اکنون در سال ۲۰۱۶ زمان آن فرارسیده بود که برنامه «با من بخوان (link is external)» که الگوی موفقی از اجرای برنامه ترویج کتابخوانی به همراه گسترش سوادآموزی پایه است، بتواند این افتخار را برای ایران به ارمغان آورد.

رئیس هیئت‌داوران جایزه ترویج خواندن (آساهی) ۲۰۱۶ در نشستی خبری در نمایشگاه کتاب بلونیا برندگان این دوره را معرفی کرد. دو نهاد برنده از میان 11 کاندیدای بین‌المللی و به‌وسیله هیئت‌داورانی متشکل از اعضای هیئت‌مدیره دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان انتخاب شدند؛ طرح «با من بخوان» موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، کاندیدای شورای کتاب کودک از ایران و طرح «برادر بزرگ موش» کار مشترک کشورهای دانمارک، فرانسه و آلمان در لائوس (آسیای جنوب شرقی)، کاندیدای کشور سوئیس.

جایزه ترویج کتاب‌خوانی آساهی هر دو سال یک بار به دو گروه یا موسسه‌ای اهدا می‌شود که با انجام فعالیت‌های چشم‌گیر، سهم پایداری در اجرای برنامه‌های ترویج کتابخوانی کودکان و نوجوانان داشته باشند. روزنامه ژاپنی آساهی – شیمبون پشتیبان مالی این جایزه است. تا پیش از سال ۲۰۰۴ این جایزه هر سال برگزار می‌شد و یک پروژه جایزه آساهی را از آن خود می‌کرد. از آن تاریخ تا به امروز هر دو سال یک بار دو سازمان برنده از سوی داوران بین‌المللی انتخاب می‌شوند و جوایز خود را در کنگره دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان دریافت می‌کنند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید