رشد 1.5 برابری نشریات دانشجویی در دولت یازدهم

معاون فرهنگی – اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، از رشد 1.5 برابری نشریات دانشجویی از آغاز فعالیت دولت یازدهم تاکنون خبر داد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ دکتر ضیاء هاشمی در نشست خبری اختتامیه نشریات دانشجویی کشور که ظهر امروز در وزارت علوم برگزار شد، با بیان اینکه نشریات دانشجویی فرصتی برای انجام مقدمات لازم در جهت توسعه مطبوعاتی و فعالیت‌های فرهنگی – هنری و علمی دانشجویان است، اظهار کرد: در طول 2.5 سالی که از فعالیت دولت یازدهم می‌گذرد، رشد مطبوعات، مثبت، مطلوب و بی‌سابقه بوده است و در حال حاضر بیش از چندهزار نشریه اعم از مکتوب و رسانه‌های غیرمکتوب در این دوره فعالیت می‌کنند.

وی از رشد فعالیت نشریات دانشجویی در دولت یازدهم خبر داد و گفت: رشد 1.5 برابری فعالیت نشریات دانشجویی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون نشان می‌دهد که سیاست‌های دولت در این زمینه پاسخ داده و اعتماد دانشجویان را جلب کرده است.

معاون فرهنگی – اجتماعی وزیر علوم با تاکید بر اینکه نشریات دانشجویی پیشگام آگاهی بخشی برای مشارکت فعال قشر دانشجو است، افزود: از زمان اعلام فراخوان نشریات دانشجویی شاهد استقبال کم نظیر دانشجویان بودیم. به طوری مجبور شدیم مهلت ارسال آثار را تمدید کنیم.

حضور بیش از 14 هزار نشریه در نهمین جشنواره دانشجویی

هاشمی در ادامه از وجود 14 هزار و 600 اثر در نهمین جشنواره دانشجویی خبر داد و افزود: از این تعداد 2300 اثر در قالب نشریه، 11 هزار و 700 اثر به صورت مکتوب (مقاله، عکس، طنز و…) و 531 اثر در بخش ویژه ارائه شده است.

وی با بیان اینکه آثار ارائه شده در 14 زمینه مختلف بوده است، گفت: بیشترین آثار متعلق به بخش فرهنگی بوده که تعداد آن 517 اثر است. همچنین 278 اثر در زمینه سیاسی، 276 نفر در زمینه تخصصی در حوزه علوم انسانی، 231 اثر در حوزه تخصصی فنی و مهندسی و بقیه آثار مربوط به حوزه‌های ادبی، طنز، کاریکاتور، دینی، قرآنی، تخصصی پزشکی و… است.

معاون فرهنگی – اجتماعی وزیر علوم با تاکید بر اینکه آثار ارائه شده از دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی است، اظهار کرد: از طیف استانی، بیشترین نشریات متعلق به استان تهران با تعداد 395 نشریه بوده است. استان فارس با تعداد 358 و اصفهان با تعداد 257 در رده‌های بعدی قرار دارند.

 

هاشمی در ادامه گفت: 46 درصد آثار گاهنامه، 30 درصد آثار فصلنامه، 11 درصد آثار ماهنامه و بقیه آثار دوهفته‌نامه، هفته‌نامه و روزنامه بوده است.

وی در مورد مقاطع تحصیلی شرکت‌کنندگان نیز توضیح داد:75 درصد آثار توسط دانشجویان مقطع کارشناسی، 10 درصد آثار توسط دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و حدود 9 درصد آثار متعلق به دانشجویان دکتری و کاردانی بوده است.

معاون فرهنگی – اجتماعی وزیر علوم در ادامه با اشاره به بخش ویژه جشنواره نشریات دانشجویی اظهار کرد: آزاداندیشی، اخلاق، منطق و آزادی، مذاکرات هسته‌ای، بالندگی و جوانی، جمعیت، صلح و جهان عاری از خشونت از موضوعات مربوط به بخش ویژه نشریات دانشجویی است.

هاشمی با تاکید بر اینکه دانشجویان شرکت‌کننده در جشنواره‌های دانشجویی وابسته به دستگاه‌های مختلف هستند، گفت: 59 درصد دانشجویان از وزارت علوم، 20 درصد دانشجویان از دانشگاه‌های علوم پزشکی و 21 درصد دانشجویان از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

وی در ادامه از ارتقای سطح کیفی آثار ارائه شده به نشریات دانشجویی خبر داد و گفت: براساس نظر داوران که از قوی‌ترین فعالان عرصه مطبوعات کشور هستند، سطح کیفی آثار بسیار ارتقا یافته است و شاهد درخشش کمی و کیفی در آثار ارسالی بوده‌ایم.

معاون فرهنگی – اجتماعی وزیر علوم از فعالیت 4500 نشریه دانشجویی خبر داد و در مورد بودجه این بخش نیز اظهار کرد: ما اعتقاد داریم که میزان حمایت از فعالیت‌های فرهنگی باید افزایش یابد. سال 94 از حیث بودجه نسبت به سال 93 در بخش فرهنگی در ستاد وزارت علوم رشدی صورت نگرفت، اما امیدواریم سال آینده در این بخش رشد خوبی داشته باشیم.

هاشمی از وجود یک هیات نظارت بر نشریات دانشجویی در هر دانشگاه خبر داد و گفت: صدور مجوز نشریات دانشجویی و نظارت بر این نشریات در سطح دانشگاه‌ها انجام می‌شود و هر دانشگاه دارای یک کمیته نظارت شامل هیات علمی، سردبیران نشریات دانشجویی، مسوولان حوزه فرهنگی دانشگاه با محوریت معاونت فرهنگی دانشگاه است.

وی ادامه داد: این کمیته مسوول رسیدگی به تقاضای دانشجویان و تخلفاتی است که در این زمینه انجام می‌شود. میزان نشریات متخلف نسبت به کل نشریات بسیار کم است.

معاون فرهنگی – اجتماعی وزیر علوم در ادامه از برگزیده شدن 142 اثر خبر داد و گفت: به طور کلی 260 عنوان نشریه و 540 اثر در بخش آثار برتر و همچنین 92 اثر در بخش ویژه به مرحله داوری رسید و براساس بررسی داوران در مرحله نهایی جمعا 142 اثر برگزیده شد.

هاشمی در پایان در مورد زمان اختتامیه جشنواره نشریات دانشجویی گفت: مراسم اختتامیه نهمین جشنواره نشریات دانشجویی از سه‌شنبه 11 اسفندماه تا پنجشنبه 13 اسفندماه در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید