ترفند «اسب تروجان» علیه سلول‌های سرطانی مقاوم در برابر دارو

پژوهشگران با استفاده از نوعی DNA سنتز شده اقدام به ساخت نانوحاملی کردند که همانند اسب تروجان، دارو را به درون سلول سرطانی منتقل می‌کند. با این روش می‌توان سلول‌های سرطانی را که در برابر دارو مقاوم هستند از بین برد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ محققان دانشگاه اوهایو روی روش جدیدی برای مقابله با مقاومت دارویی در درمان سرطان کار می‌کنند. آنها از ترفند اسب تروجان برای این کار استفاده کردند.

این گروه تحقیقاتی نشان دادند که سلول‌های لوکمیا که نسبت به داروی شیمی‌درمانی مقاوم هستند بر اثر دارویی که درون کپسولی از جنس DNA پنهان شده، از بین می‌روند. پیش از این، گروه‌های دیگر تحقیقاتی نشان داده بودند که همین روش در صورتی که از بسته‌های اوریگامی DNA استفاده شود می‌تواند روی تومورهای صلب سرطانی اثرگذار باشد. این اولین باری است که محققان از این روش برای غلبه بر مقاومت دارویی استفاده می‌کنند.

این گروه تحقیقاتی در حال آزمایش این روش روی موش‌های آزمایشگاهی بوده و امیدوارند که طی چند سال آینده وارد فاز آزمون‌های بالینی شوند.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Daunorubicin-Loaded DNA Origami Nanostructures Circumvent Drug-Resistance Mechanisms in a Leukemia Model در نشریه Small منتشر شده‌ است.

سلول‌های سرطانی که در مقابل دارو مقاوم هستند، زمانی که به آنها دارو تزریق می‌شود، این داروها را به بیرون از سلول پمپ می‌کنند. این حامل DNA همانند اسب تروجان وارد سلول شده و مانع از تخلیه دارو توسط سلول می‌شود.

استفاده از DNA برای تولید نانوحامل، این امکان را در اختیار محققان قرار می‌دهد تا ساختاری با ابعاد، شکل و استحکام دلخواه تولید کنند. وجود این ساختار و شکل ویژه می‌تواند روی عملکرد نانوحامل تاثیر به سزایی داشته باشد.

نتایج آزمایش‌ها نشان داد که سلول‌های سرطانی که پیش از این در مقابل دارو مقاوم بودند دارو را کاملا جذب کردند. این داروها زمانی که در کپسول‌های میله‌ای شکل بودند اثربخشی بیشتری داشتند.

محققان با استفاده از برچسب‌زنی فلورسانس موفق به رصد دارو درون سلول‌های سرطانی شدند. هر کپسول 15 نانومتر عرض و 100 نانومتر طول دارد. این دارو به‌صورت خوراکی تهیه شده که کاملا پایدار است و می‌تواند از طریق سیستم گوارشی وارد بدن شود.

در ساخت این دارو از ژنوم نوعی باکتریوفاژ استفاده شده‌ است. در واقع محققان یک رشته سنتز شده از DNA را برای طراحی این دارو در نظر گرفته‌اند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید