هرم علمی کشور در بخش تحصیلات تکمیلی اصلاح شود

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: باید هرم علمی کشور به خصوص در بخش تحصیلات تکمیلی اصلاح شود تا به این ترتیب شاهد ارتقای پژوهش و فناوری در سطح دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور باشیم.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ دکتر وحید احمدی در جلسه شورای سیاست‌گذاری معاونان پژوهش و فناوری منطقه 7 پژوهش و فناوری آموزش عالی کشور که در دانشگاه خلیج فارس برگزار شد، با تسلیت ایام فاطمیه در سخنانی ارتباط دانشگاه با صنعت را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید به ایجاد فرصت‌های ارتباط با صنعت اقدام کنند.

وی با بیان اینکه معاونان پژوهشی و مسؤولان پارک‌های علم و فناوری عناصر اصلی و تاثیرگذار در حوزه پژوهشی کشور هستند، به نقش اساسی پژوهش در خروج اروپا از بحران اقتصادی در سال‌های گذشته پرداخت و گفت: مدیران و مسؤولان ما به پژوهش باید به عنوان یک امر غیرهزینه‌ای توجه داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم همچنین اصلاح هرم علمی کشور را به خصوص در بخش تحصیلات تکمیلی خواستار شد تا به این ترتیب شاهد ارتقای پژوهش و فناوری در سطح دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور باشیم.

در ادامه این نشست دکتر احمد عریان، دبیر شورای سیاستگذاری معاونان پژوهش و فناوری منطقه 7 کشور با اشاره به بحث آسیب‌شناسی راه‌اندازی رشته‌های مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری گفت: دانشگاه‌های ما از لحاظ کمی رشد مناسبی داشته‌اند؛ اما رشد آنها از لحاظ کیفی مناسب نیست.

وی افزود: اگردوره‌های پسا دکتری راه‌اندازی شود، 20 تا 30 درصد افزایش تولید علم خواهیم داشت.

دکتر مصلح، رییس دانشگاه خلیج فارس نیز در ابتدای این جلسه ضمن خوش‌آمدگویی و تسلیت ایام فاطمیه گفت: ما در دوره جدید که فعالیت خود را آغاز کردیم، با تمرکز بر تهیه سند راهبردی دانشگاه، کارآفرینی، پژوهش و فناوری را سرلوحه کار خود قرار دادیم.

وی با اشاره به سند چشم‌انداز دانشگاه اظهار کرد: اهداف کلان دانشگاه در حوزه پژوهش و فناوری در چهار محور ساماندهی نظام مدیریت پژوهش و فناوری و افزایش کارآمدی آن، ثروت‌آفرینی و ارتقای ظرفیت ایجاد ثروت از دانش، ارتقای مستمر کمیت و کیفیت فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه و ایجاد شبکه ارزش‌آفرینی بر مبنای اقتصاد دانش‌بنیان خلاصه می‌شود.

رییس دانشگاه خلیج فارس تصریح کرد: ساماندهی و یکپارچه‌سازی فعالیت سازمان انتشارات دانشگاه برای چاپ دو عنوان مجله انگلیسی زبان، یک مجله فارسی زبان و کتب، استفاده از ظرفیت محققان سایر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای چاپ کتب، برگزاری کارگاه‌های علمی توان‌افزایی برای اعضای هیات علمی و دانشجویان، راه‌اندازی ژورنال کلاب توسط تیم‌های تحقیقاتی و تقویت زیرساخت‌های کتابخانه از جمله اقدامات انجام شده در حوزه ارتقای مستمر کمیت و کیفیت فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه دانشگاه خلیج فارس است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید