تأسیس نخستین پژوهشکده فناوری‌های پیشرو و همگرای کشور در دانشگاه تهران

برای نخستین بار در کشور، پژوهشکده فناوری‌های پیشرو و همگرا در چهار حوزه شناختی، بایو، اطلاعات و نانو، با همکاری دانشگاه تهران، علوم پزشکی تهران و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دانشگاه تهران تأسیس شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ دکتر محمد رحیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه تهران با اعلام این خبر، هدف اصلی تأسیس این پژوهشکده را که به اختصار NBIK نامیده می‌شود، توسعه فعالیت‌های نوآوری، پژوهشی و آموزشی در حوزه‌های چهارگانه علوم پیشرو(علوم شناختی، بایوتکنولوژی، علوم اطلاعات و نانوفناوری ) عنوان کرد و افزود: دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه تهران که به لحاظ تنوع و تعدد رشته‌های علمی جزو دانشگاه‌های جامع جهان حساب می‌شوند، اکنون به سمت هدایت و حمایت از پژوهش‌ها و آموزش‌های میان رشته‌ای در حوزه‌های پیشرو علوم می‌روند و در کشور ما نیز،‌ دانشگاه تهران برای اولین بار در کشور، با استفاده از ظرفیت‌های موجود، این هم‌افزایی علمی منسجم را در قالب یک پژوهشکده جامع و همگرا به‌ نام NBIK ایجاد کرده است.

دکتر رحیمیان، با اعلام اینکه در دنیا و در عرصه فناوری‌های نوین، دچار یک تغییر نگاه جدی از توسعه «فناوری در خدمت انسان» به سمت خلق فناوری‌های یک‌پارچه شده با کاربر هستیم، افزود: این تغییر نگاه در عرصه دانش جهانی به معنای تحول جدی در ارتباط کاربران با محصولات فناوری‌های نوین و درنظر گرفتن انسان به‌عنوان یک موجود شناختی در مرکز طراحی و و توسعه تمامی فناور‌ها و محصولات است و به زودی این طرز نگاه و این محصولات، چهره دنیا را به شدت تغییر خواهد داد. برای درک این نگاه و عقب نماندن این گستره گروه همگرا در عرصه علم و فناوری جهانی ما نیز ناگزیریم به این عرصه توجه جدی کنیم.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران در ادامه گفت: به نتیجه رساندن این کار بزرگ، یک حرکت فرا رشته‌ای، منسجم اما چندوجهی به سمت توسعه علوم و فناوری‌های همگراست و NBIK هسته اولیه این حرکت مهم در عرصه علمی کشور خواهد بود.

دکتر رحیمیان، در پاسخ به این سوال که چرا این چهار حوزه برای تامین NBIK انتخاب شده‌اند، تصریح کرد: در پارادایم نوین علم و فناوری جهانی، توجه به قابلیت‌های شناختی انسانی، محور کار است و فناوری‌ها، متناسب با این قابلیت و در جهت ارتقای آن طراحی و تولید می‌شود. به علاوه زیرساخت دیگر این فناوری‌ها، درک مناسب از بیولوژی انسان و خصوصاً مغز انسان است که با استفاده از دستاوردهای نانو و فناوری اطلاعات توسعه می‌یابد. بنابراین، کلید موفقیت در این عرصه نوین جهانی، آن است که دانش فناوری‌های همگرا (نانو، بایو، اطلاعات و شناختی) به صورت یکپارچه توسعه یابد و این متضمن این است که بتوانیم تفکر پژوهش میان‌رشته‌ای و فرا رشته‌ای را در حوزه آموزش عالی ایجاد کنیم و توسعه دهیم.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران، هدف از تشکیل پژوهشکده فناوری‌های همگرا را هدایت پژوهش و توسعه فناوری، ایجاد و هم‌افزایی در میان دستاوردهای متخصصان رشته‌های مختلف برای ارتقای جایگاه علمی کشور، تربیت نیروی انسانی متخصص میان رشته‌ای، ایجاد تحول و تحرک در آموزش و پژوهش میان رشته‌ای در دانشگاه‌ها و اعتلای جایگاه دانشگاه تهران در عرصه جهانی در موضوعات چهارگانه فعالیت پژوهشکده فناوری‌های همگرا نام برد.

ایجاد شبکه‌ای از متخصصان چهار حوزه فوق، شبکه‌سازی آزمایشگاه‌های دانشگاه تهران و علوم پزشکی برای انجام پژوهش‌های مشترک، ورود جدی و تعامل با بازارهای بین‌المللی فناوری‌های نوین، ارتباط و همکاری با مؤسسات دانشگاهی برتر دنیا و کمک به تدوین سیاست‌های پیشرو در عرصه فناوری روز دنیا در کشور، اهداف دیگری بودند که دکتر رحیمیان برای فعالیت این پژوهشکده برشمرد.

گفتنی است، اساسنامه این پژوهشکده در تاریخ 9 مهر ماه امسال به امضای معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و ریاست دانشگاه تهران رسیده است و طبق این اساسنامه، این پژوهشکده به صورت هیأت امنایی اداره شده و ریاست هیأت امنای آن بر عهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید