تدوین آیین‌نامه‌ حمایت از برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، از تدوین آیین‌نامه‌ حمایت از برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی خبر داد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ دکتر سورنا ستاری در مراسم تقدیر از برگزیدگان بیستمین المپیاد علمی دانشجویی و نفرات برتر کنکور سراسری 94 با تاکید بر اینکه کشور در حال تغییرات جدی در حوزه اقتصادی، فکری و فرهنگی است، گفت: بیشتر پایه‌های مشکل‌دار اقتصاد دانش‌بنیان فرهنگی است.

به گفته وی، اگر نیروی انسانی را به عنوان سرمایه فرض کنیم هنگامی که قیمت نفت کاهش می‌یابد، نمی‌ترسیم.

وی با بیان اینکه باید تغییر جهت جدی فرهنگی در حوزه اقتصادی صورت گیرد، گفت: کشور ایران از بهترین نیروی انسانی برخوردار است. 32 میلیون جوان بین سنین 20 تا 40 سال در کشور زندگی می‌کنند و دیگر نباید از اقتصاد مبتنی بر منبع صحبت شود بلکه نیروی انسانی آینده کشور را می سازد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه نخبگان کشور مدیون این مملکت هستند، اظهار کرد: باید به این موضوع فکر کنیم که چه کاری برای کشور انجام داده‌ایم که اکنون از مملکت طلب داریم. بنیاد ملی نخبگان در خدمت برگزیدگان المپیاد علمی دانشجویی قرار دارد و آیین‌نامه‌های جدید این بنیاد با این رویکرد طراحی شده است. از سال گذشته اعزام به خارج در مقطع دکتری صورت گرفته و باید توجه بیشتری به مقطع لیسانس شود.

ستاری ادامه داد: اگر به این باور برسیم آنچه باعث تغییر کشور می‌شود، نیروی انسانی است، فرهنگ اقتصاد تغییر می‌کند و دانشگاه‌ها محور توسعه می‌شوند. امری که این روزها بسیار به آن پرداخته می‌شود برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه است. این مهم در صورتی تحقق می‌یابد که کشور دارای صنعت باشد و نه کارخانه. فرق بین صنعت و کارخانه این است که صنعت برای کشوری است که می‌خواهد طراحی کند، اما کارخانه بر پایه منابع است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تاکید بر این که استخدام دولتی معنایی ندارد، گفت: چرا باید به استخدام فکر کنیم. مدیرعامل بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان زیر 30 سال سن دارند. نخبگان این کشور باید روی رشته‌های جدید تحقیق کنند. ما در بسیاری از علوم حرفی برای گفتن داریم و نگاه کشورهای خارجی نسبت به ما تغییر کرده است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید