اولین عامل خطر سلامت در ایران

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تابلو مرگ و میر در کشور تغییر کرده و هم اکنون رژیم غذایی نادرست و پرخوری اولین عامل خطر سلامت در ایران است .

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ دکتر ملک‌زاده در همایش رؤسای دانشگاه‌ها و معاونان پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه 5 کشور با بیان این که رشد شاخص‌های سلامت در ایران در دنیا مثال‌زدنی است، بر تصمیم‌گیری مدیران بر اساس شواهد علمی تاکید کرد و گفت : پرونده الکترونیکی سلامت بیماران بسیار مهم است و ما باید بر اساس فناوری روز سلامت عمل کنیم.

وی چهره سلامت در کشور را با تلاش‌های صورت گرفته در وضعیت قابل قبولی توصیف کرد و گفت: در عین حال ما می‌توانیم وضعیت بهتری داشته باشیم .

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد : تقریبا 40 درصد از منابع سلامت را دولت تامین می‌کند و سایر منابع با کمک بخش‌های غیر دولتی تامین می‌شود.

وی هدف اصلی سلامت را پیشگیری دانست و گفت: باید ضرورت پیشگیری را در سیاستگذاری‌های خود لحاظ کنیم .

ملک زاده با اشاره به تولیدات علمی ایران در حوزه سلامت نیز اظهار کرد : از بدو تشکیل ISI و از سال 1998 تا 2015 بیش از 240 هزار مقاله علمی توسط محققان کشور در ISI منتشر شده که 94 هزار مقاله، مربوط به علوم پزشکی است.

وی با بیان این که 32 درصد از مقالات کشور مربوط به علوم پزشکی است گفت : ما در بحث پزشکی موفق‌تر بودیم چون از استعدادهای خوبی بهره مندیم؛ همچنین 28 درصد از مقالات پر استناد کشور مربوط به علوم پزشکی است ؛ با این وجود باز هم وقتی خود را در علوم مختلف با دنیا مقایسه می‌کنیم هنوز در حد متوسط هستیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت یادآور شد : تعداد پژوهشگران و دانشمندان پزشکی ایرانی با 540 نفر در مقایسه با کشورهایی از جمله مصر با 54 ، پاکستان 53، رژیم صهیونیستی 97 ، عربستان 82 و ترکیه 90 پژوهشگر ، رقم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است .

ملک‌زاده اظهار کرد : تنها مولفه‌ای که می‌تواند ما را از نظر علمی در سطح بالایی قرار دهد نیروی متخصص ، کارآمد و آماده بکار است ؛ ما باید تولیدات علمی را به محصول تبدیل کنیم ، این محصولات می‌توانند یک داروی جدید ، تجهیزات خوب و یا یک روش درمانی جدید باشند .

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید