نشریات دانشجویی فضای بی‌تفاوتی در دانشگاه را کاهش می دهند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به نقش و جایگاه نشریات دانشجویی تاکید کرد: نشریات دانشجویی فضای بی‌تفاوتی در دانشگاه را کاهش می دهند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ دکتر عبادی‌فرد آذر با اشاره تعامل و همکاری نزدیک واحدها و نهادهای متولی امور فرهنگی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، اظهار کرد: به منظور ممانعت از فعالیت‌های موازی واحدها و نهادهای فرهنگی در دانشگاه، در برنامه ­ریزی و اجرای برنامه‌­های فرهنگی با دیگر نهادهای فرهنگی در سطح دانشگاه همکاری و همفکری داریم.

وی به تشریح فعالیت‌های فرهنگی کانون‌های فرهنگی، نشریات دانشجویی و کانون‌های قرآن و عترت پرداخت و بر لزوم جذب حداکثری دانشجویان دراین عرصه‌ها تاکید کرد.

عبادی‌فرد آذر با ذکر این نکته که در دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال تحصیلی جدید فعالیت‌های مختلفی در حوزه‌های فرهنگی و دانشجویی صورت گرفته است، به راه‌اندازی و تجهیز مجموعه‌­ای به نام مجتمع فرهنگی اشاره کرد و گفت: این مجموعه به منظور توسعه فضاهای آموزشی ‌- فرهنگی و تمرکز فعالیت­‌های فرهنگی در قالب برگزاری کلاس­های فوق برنامه، ایجاد دفاتر کانون­‌های دانشجویی و واحدهای سمعی و بصری، مدیریت فرهنگی و ایجاد خانه فرهنگ در دانشگاه راه‌اندازی شد.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت فعالیت‌های قرآنی دانشجویان اظهار داشت: به‌منظور توسعه فضای قرآنی در دانشگاه، دارالقرآن کریم در سال تحصیلی جدید تجهیز شده است.

 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه برای راه‌اندازی مرکز مطالعات و پژوهش‌های قرآنی و فرهنگی در دانشگاه اقداماتی انجام شده، افزود: راه‌اندازی دبیرخانه­ ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و دبیرخانه حجاب و عفاف، برگزاری کارگاه­‌ها، طرح‌­ها و برنامه­‌های مرتبط با این موضوع از دیگر فعالیت‌های فرهنگی شاخص دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

وی در ادامه اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید علاوه بر راه‌اندازی و تجهیز کتابخانه خوابگاه­‌های دانشجویی، کتابخانه فرهنگی معاونت فرهنگی و دانشجویی نیز مجددا راه‌اندازی شده و فضای مناسبی در مجموعه مدیریت فرهنگی به آن اختصاص یافت. ضمن اینکه برای تأسیس کتابخانه و روابط عمومی الکترونیک نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.

عبادی‌ فردآذر همچنین از راه‌اندازی سایت اختصاصی همایش‌ها و جشنواره‌های دانشگاه به آدرس events.iums.ac.irو ایجاد شورای رابطین فرهنگی در خوابگاه‌­های دانشجویی در سال تحصیلی جدید خبر داد.

فرصت حضور دانشجویان در عرصه‌های فرهنگی فراهم است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه در این دانشگاه زمینه فعالیت و مشارکت حداکثری دانشجویان در برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشگاهی فراهم است، اظهار داشت: با ایجاد دفتر کانون‌­های دانشجویی و نیز از طریق برپایی غرفه‌­های نمایشگاهی، فرصت حضور و همکاری دانشجویان در اجرای برنامه‌­ها و فعالیت‌­های دانشگاهی و عرصه‌های فرهنگی فراهم می‌شود و از این طریق به دنبال جذب مشارکت دانشجویان در امور هستیم.

وی با اشاره به فعالیت ای خودجوش کانون‌های دانشجویی، افزود: فعالیت‌های عام‌المنفعه‌ توسط کانون دانشجویی خیریه الیتام دانشگاه به صورت خودجوش انجام می‌شود. اعضای این کانون به شناسایی و جذب خیرین و نیکوکاران دانشگاهی اعم از دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه در جهت کمک به بیماران نیازمند بستری در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه و نیز خانواده­‌های محروم و بی سرپرست اقدام می کنند.

طبق اعلام عبادی‌فرد آذر در حال حاضر 12 کانون دانشجویی با تعداد بالغ بر 500 دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی ایران مشغول به فعالیت هستند.

نشریات دانشجویی موجب کاهش فضای بی‌تفاوتی می‌شوند

وی همچنین درباره فعالیت‌های نشریات دانشجویی اظهار داشت: نشریات دانشجویی و انتشار آنها در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، سیاسی و اقتصادی در فضای دانشجویی و دانشگاهی ایران، موضوعی است که در سال‌های اخیر تأثیر به سزایی در بازسازی فضای گفت‌وگو و رهایی دانشگاه از رکود داشته است. از این منظر تشکیل گروه­‌های فعال دانشجویی که در قالب نشریات دانشجویی برای پیشبرد اهداف متعالی در جهت درونی‌سازی فرهنگ گفت‌وگو و ارتقای شاخص‌های اجتماعی، بر اساس سنتی دیرینه، خواست‌ها و مطالبات دانشجویان را نمایندگی می‌کنند موجب ترغیب و تقویت روحیه همکاری و مشارکت در امور و کاهش فضای بی‌تفاوتی شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: خوشبختانه در دانشگاه ما دانشجویان استقبال خوبی از نشریات دانشجویی داشته‌اند. در حال حاضر 22 نشریه دارای مجوز انتشار هستند و 15 نشریه نیز فعالیت مستمر دارند.

وی در تشریح فعالیت‌های نشریات دانشجویی دانشگاه گفت: از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در برگزاری نشست فعالان نشریات دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در مرداد ماه سال جاری و برگزاری انتخابات «خانه نشریات دانشجویی» برای اولین بار در وزارت بهداشت اشاره کرد. همچنین دانشگاه علوم پزشکی ایران میزبان نشست انتخاباتی مدیران مسؤول نشریات دانشگاهی عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت بهداشت بود.

به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت ، عبادی‌ فردآذر اظهار داشت: میزبانی حضور نشریات‌ دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در قالب برپایی 10 غرفه دانشگاهی و یک غرفه ستادی در آبان ماه 93 در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌­ها از دیگر فعالیت‌های ما در زمینه نشریات بود. ضمن آنکه در آبان 93 میزبان برگزاری کارگاه‌های کشوری مهارت رسانه ویژه نشریات دانشجویی برگزیده دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بودیم.

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید