انتشار 775مقاله بدون ارجاع از سوی محققان ایرانی حوزه گوارش، تنها برای ارتقا در دانشگاه

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: علی‌رغم آنکه تنها 10 درصد بودجه و 12 درصد اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی است، اما 32 درصد تولید علم در حوزه پزشکی کشور صورت می‌گیرد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ دکتر رضا ملک‌زاده، روز چهارشنبه در پانزدهمین کنگره بیماری‌های گوارش و کبد که به میزبانی شیراز برگزار می‌شود، اظهار کرد: پس از جنگ تحمیلی تولید علم در ایران افزایش یافت و در حال حاضر بیش از 200 هزار مقاله ISI در همه حوزه‌های علمی و 70 هزار مقاله در حوزه پزشکی تولید می‌شود.

رییس پانزدهمین کنگره بیماری‌های گوارش و کبد افزود: 28 درصد از مقالاتی که ارجاع خوبی داشته‌اند نیز در حوزه پزشکی بوده‌اند. ایران در تولید مقاله رتبه 16 و در ارجاع به مقالات رتبه 24 جهان را دارد. این در حالی است که نسبت به جهان بودجه بسیار کمی به مباحث پژوهشی اختصاص می‌یابد.

رییس پژوهشکده گوارش و کبد با یادآوری اینکه تنها سه دهم درصد از درآمد ناخالص ملی در ایران به پژوهش اختصاص یافته است، عنوان کرد: در حوزه گوارش با توجه به تعداد مقالات و ارجاعات نیاز است رشد بهتری داشته باشیم. تعداد شرکت کنندگان در کنگره‌های بین‌المللی در چند سال اخیر کاهش یافته که دلیل آن افزایش هزینه و سختی اخذ ویزا است.

رییس پانزدهمین کنگره بیماری‌های گوارش و کبد، گفت: 40 درصد تولید علم حوزه گوارش در دانشگاه علوم پزشکی تهران است و شیراز نیز در رتبه سوم قرار دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: در حوزه گوارش 775 مقاله داریم که هیچگاه به آنها ارجاع داده نشده، یعنی خود نویسنده مقاله نیز به مقاله خود ارجاع نداده و تنها برای ارتقا بوده است. 176 مقاله تنها یکبار ارجاع داشته و تنها یک مقاله بیش از 200 ارجاع دارد و سه مقاله هم بیش 100 ارجاع داشته است.

ملک‌زاده با بیان اینکه مهمترین دلیل بی‌استفاده بودن مقالات نبود همکاری است، گفت: باید دانشگاه‌های مختلف کشور با یکدیگر همکاری داشته باشند ؛ علاوه بر آن همکاری بین‌المللی نیز اهمیت زیادی دارد و باید یکدیگر را تحمل کنیم.

وی عنوان کرد: می‌توانیم از همکاری متخصصان ایرانی مقیم کشورهای دیگر نیز استفاده کنیم. آنها نیز از این موضوع استقبال می‌کنند.

رییس کنگره پانزدهم گوارش و کبد گفت: در این کنگره برای سه بیماری گوارشی برنامه ثبت بیماری‌ها داریم. این بیماری ها شامل IBD (بیماری التهابی روده)، سلیاک و سیروز است.

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید