سرطان کولورکتال چهارمین سرطان شایع در ایران

دبیر سمینار علمی سرطان‌های کولورکتال با بیان اینکه سرطان کولورکتال یا روده بزرگ چهارمین سرطان شایع در ایران است، گفت: با وجود عدم وجود آمارهای دقیق، می‌توان تخمین زد سالانه 3800 تا 4000 مورد جدید از سرطان کولورکتال در کشور تشخیص داده می‌شود.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور؛ علی تقی‌زاده از برگزاری سمینار علمی یک روزه “سرطان‌های کولورکتال از شواهد علمی تا بالین” در روز پنجم آذر سال جاری در هتل هما 2 مشهد خبر داد و گفت: این سمینار دارای امتیاز بازآموزی برای گروه‌های کلینیکال آنکولوژی (رادیوتراپی انکولوژی ) جراحی، گوارش، رادیولوژی، پاتولوژی، داخلی و پزشکان عمومی است.

وی افزود: سرطان کولورکتال یا روده بزرگ سومین سرطان شایع در مردان و زنان در دنیاست. در ایران نیز آمار مشابه است و سرطان کولورکتال در ایران در جمعیت مردان پس از سرطان‌های معده، مثانه و پروستات چهارمین سرطان شایع است. در جمعیت زنان نیز پس از سرطان پستان قرار دارد و دومین سرطان شایع محسوب می‌شود و می‌توان روی هم رفته گفت که از لحاظ میزان ابتلا سرطان کولورکتال چهارمین سرطان شایع ایران است.

دبیر سمینار علمی سرطان‌های کولورکتال درباره روند تشخیص و درمان این سرطان، گفت: این موضوع بستگی به این دارد که بیمار در چه مرحله‌ای از بیماری مراجعه کند. امروز آمار دقیقی از میزان ابتلا به این سرطان در کشور نداریم، اما می‌توان تخمین زد که سالانه 3800 تا 4000 مورد جدید از سرطان کولورکتال تشخیص داده می‌شود.

تقی‌زاده افزود: البته علم پیشرفت کرده و شمار افرادی که نجات می‌یابند بیشتر شده است. در این میان نکته مهم آن است که اگر به غربالگری سرطان‌ها بیشتر توجه شود، می‌توان بیماری را در مراحل اولیه تشخیص و درمان را پیگیری کرد.

بنابر اعلام دبیرخانه سمینار علمی سرطان‌های کولورکتال، وی با بیان اینکه جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی و سایر تکنیک‌های درمانی در ایران توسط پزشکان مجرب انجام می‌شود و معمولا نیازی به اعزام بیماران به خارج از کشور نیست عنوان کرد: تغییر در عادت اجابت مزاج، دیدن خون در مدفوع، اسهال و یبوست متناوب، احساس عدم دفع کامل مدفوع، کاهش وزن غیرطبیعی و خستگی مزمن از مهم‌ترین علائم ابتلا به این سرطان هستند.

دبیر سمینار علمی سرطان‌های کولورکتال ادامه داد: افزایش سن، سابقه خانودگی، وجود بیماری‌های التهابی روده، مصرف زیاد گوشت قرمز و مصرف پایین سبزیجات، کم تحرکی و زندگی ماشینی، استعمال سیگار و الکل و … نیز از فاکتورهای خطر ابتلا به سرطان کلورکتال هستند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید