دانشگاه‌های خوزستان در جستجوی پاسخ معمای تنگی نفس مردم اهواز

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: قرار است یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه­‌های استان برای شناسایی عامل ایجاد مشکلات تنفسی مردم پس از نخستین باران پاییزی در استان تشکیل ‌شود که برای موفقیت آن حمایت مسئولان استانی و کشوری از این تیم ضروری است.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ دکتر ابراهیم حاجی­دولو در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این­که مردم اهواز چندین سال است که با پدیده تنگی نفس در نخستین بارش پاییزی مواجه می‌شوند اما تاکنون عامل آن مشخص نشده است، اظهار کرد: در این زمینه تحقیقات پراکنده‌ای توسط اساتید و پژوهشگران دانشگاه‌های استان انجام شده است اما برای نتیجه‌بخش بودن این مطالعات و شناسایی علت باید تحقیقات منسجم و یک تیم پژوهشی متولی مطالعات آن­ در استان صورت گیرد.

وی افزود: نباید تنها در هنگام بروز این مشکل به آن پرداخت و پس از گذشت زمان رها شود بلکه باید این مسأله بررسی شود که چرا پس از گذشت سه سال از بروز مشکلات تنفسی برای مردم استان پس از نخستین باران پاییزی، موفق به شناسایی علت آن نشده­‌ایم.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با تأکید بر لزوم تشکیل تیم تحقیقاتی برای شناسایی علت بروز تنگی نفس مردم در استان، گفت: در جلسه آتی کارگروه پژوهش و فناوری استان این پیشنهاد مطرح می‌شود دانشگاه‌های استان تاکنون تحقیقات پراکنده‌ای در این زمینه انجام داده‌اند اما ممکن است برخی دستگاه­ها و پژوهشگران از کمبود امکانات و تجهیزات رنج ببرند بنابراین لازم است با تشکیل این کمیته تحقیقاتی، حمایت‌ها سازماندهی‌ شده و امکانات لازم در اختیار محققان قرار گیرد.

تمام دیدگاه‌­ها و گمانه‌ها مورد مطالعه قرار می‌­گیرد

حاجیدولو تصریح کرد: با تشکیل این کمیته، یک تیم تحقیقاتی قوی خواهیم داشت که در آن تمام نظرات و دیدگاه‌ها بررسی و مورد مطالعه قرار می‌گیرد و مشخص می‌­شود که برای شناسایی علت بروز مشکلات تنفسی در مردم خوزستان چه امکانات و تجهیزاتی مورد نیاز است تا یک نقشه‌راه در این زمینه ترسیم شود.

وی با بیان این­که مشکل بروز تنگی نفس باید در استان شناسایی و رفع شود، خاطرنشان کرد: دانشگاه شهید چمران اهواز به ­عنوان دبیر کارگروه پژوهش و فناوری استان، پیشنهاد تشکیل تیم تحقیقاتی برای شناسایی عامل تنگی نفس در استان را با مسئولان استان مطرح کرده است و به دنبال آن هستیم تا با تشکیل یک تیم تحقیقاتی با مشارکت دانشگاه‌های استان و بهره‌گیری از متخصصان رشته‌های مختلف از قبیل پزشکی، کشاورزی، محیط‌زیست و تمام رشته‌های مرتبط، خواسته مردم استان برآورد شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به ­این­که همه در عدم شناسایی علت دقیق بروز مشکلات تنفسی مردم خوزستان مقصر هستند، عنوان کرد: عدم شناسایی عامل تنگی نفس مردم استان به‌ویژه در اهواز برای دانشگاه­های استان یک ضعف است البته مسئولان استانی نیز در این خصوص نقش دارند و باید از محققان حمایت کنند و امکانات لازم را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

حاجی­دولو با بیان این‌که دانشگاه‌های استان توان و آمادگی پژوهشی برای انجام این تحقیقات و شناسایی عامل یا عوامل دخیل در بروز این پدیده را دارند و به طور جدی تشکیل این تیم تحقیقاتی را دنبال خواهیم کرد، افزود: نباید این­گونه شود که شناسایی عوامل تنگی نفس مردم خوزستان همانند پروژه­‌های مهم دیگر استان به دانشگاه­های خارج از استان واگذار شود.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی از مسئولان و نمایندگان استان به‌جای تقویت تیم داخلی تنها از مرکز تقاضا می‌کنند که عوامل این مشکل را شناسایی کنند در حالی که این مسأله مستلزم انجام یک کار زیربنایی و تخصصی است و باید در داخل استان انجام شود کلید حل مشکلات استان در مرکز نیست بلکه در استان است و باید به دانشگاه‌های استان اعتماد شود که اگر دیر اقدام شود به مصلحت نیست.

تشکیل نخستین جلسه تیم مطالعات شناسایی عوامل تنگی نفس در هفته آینده

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز اضافه کرد: به همین جهت لازم است که دانشگاه­ها و پژوهشگران استان به این تیم ملحق و مسئولان استان نیز حمایت‌های لازم را انجام دهند و از تیم مطالعات پشتیبانی کنند تا پاسخی برای مشکل تنگی نفس مردم اهواز پیدا شود این مسأله کاملأ تخصصی و کارشناسی است و نباید وارد ابعاد تبلیغاتی و سیاسی شود.

حاجی­دولو خاطرنشان کرد: تحقیقات هدفمند در این زمینه نیازمند انجام حمایت‌های لازم، بسیج عمومی برای حل مشکل و سازماندهی قوی است که هنوز چنین روندی شکل نگرفته است به همین جهت به دنبال آن هستیم که این تیم مطالعات در کارگروه پژوهش و فناوری استان تصویب شود و مسئولان کشوری و استانی نیز از آن حمایت کنند.

وی با ابراز امیدواری از این‌ که تحقیقات بررسی عوامل مشکلات تنفسی مردم خوزستان همانند مطالعات سد گتوند نشود، افزود: تقویت تجهیزات بیمارستان‌ها و توزیع ماسک، تنها مبارزه با عوارض است باید عامل اصلی شناسایی و برای رفع آن اقدام شود.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز از تشکیل نخستین جلسه تیم مطالعات شناسایی عوامل تنگی نفس در هفته آینده خبرداد و اظهارکرد: انتظار داریم که تمام نمایندگان، مسئولان و دلسوزان استان به تیم مطالعات کمک و نیازهای آن را برطرف کنند تا بتوان این مشکل مهم را در استان رفع کرد.

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید