پوری سلطانی، امروز اعطای نخستین جایزه ‌اش را ندید

استاد پوراندخت سلطانی شیرازی از اساتید پیشکسوت کتابداری و اطلاع رسانی ایران، امروز همزمان با افتتاح «نخستین کنگره متخصصان علوم اطلاعات» و اعطای نخستین دوره جایزه‌ای که قرار است به نام وی به نوآوران حوزه علوم اطلاعات و کتابداری اعطا شود، درگذشت.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ کنگره متخصصان علوم اطلاعات که امید می‌رفت با بهبودی دکتر سلطانی که از اوایل ابان ماه در بیمارستان بستری بود با حضور این استاد پیشکسوت برگزار شود صبح امروز با قرائت پیام تسلیت انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در پی درگذشت استاد پوری سلطانی آغاز شد که در آن با ابراز تاسف از فقدان این «فرهیخته ارجمند و فاضل آفرین علوم تخصصی کتابداری» تاکید شده است: بدون شک پایگاه و جایگاه استاد پوری سلطانی برای همیشه در حوزه علوم کتابداری و اطلاع رسانی با بهره گیری از آثار گرانسنگ وی به وسیله پژوهندگان و دانشجویان کتابدار پایدار و جاودان خواهد ماند.»

به گفته سید ابراهیم عمرانی، دبیر اجرایی نخستین کنگره متخصصان علوم اطلاعات، جایزه ملی کتابداری پوری سلطانی به پیشنهاد کارگروه مدیریت کتابخانه‌های دانشگاهی انجمن کتابداری به سه نوآوری اجرا شده در یک کتابخانه اهدا می‌شود و روی شاخص‌ها و معیارهایی که پوشش دهنده انواع کتابخانه‌ها باشد، برای کنگره دوم کار دقیق‌تری انجام خواهد شد.

عمرانی ابراز امیدواری کرد: برای کنگره دوم نوآوری و طراحی خدمات نو فقط به کتابخانه دانشگاهی منحصر نشود و همه کتابخانه‌های تخصصی و عمومی را نیز در بر بگیرد،‌ هر چند که جایزه امسال نیم نگاهی هم به کتابخانه‌های تخصصی داشته است.

وی تاکید کرد: پشتیبان «جایزه پوری سلطانی 1394» خانه کتاب ایران است که انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران نهایت سپاس‌گزاری خود را از غلامی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب ایران اعلام می‌کند.

زنده یاد استاد پوری سلطانی که متولد سال ۱۳۱۰ بود در خردادماه 1333 با مرتضی کیوان، روزنامه نگار جوان و چپگرایی که دوستی و ارتباط نزدیکی با شاعران نوپرداز زمانه داشت ازدواج کرد که سه ماه بعد از ازدواج دستگیر و تیرباران شد.

پوری سلطانی پس از این واقعه چند سالی را خارج از ایران زیست اما باز به ایران برگشت و پس از مدتی مرکز ملی کتابداری را پایه‌گذاری کرد و به عضویت هیات علمی آن درآمد. او همچنین عضو هیات علمی دانشگاه تهران و استاد گروه کتابداری کتابخانه ملی ایران بود.

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید