مرکز پژوهشی ژئوتوریسم در دانشگاه تبریز راه‌اندازی می‌شود

رئیس دانشگاه تبریز از موافقت شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاسیس مرکز پژوهشی ژئوتوریسم در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ دکتر محمدرضا پورمحمدی با اعلام این خبر گفت: این مرکز با اهدافی چون اجرای طرح‌های پژوهشی بنیادی، کاربردی، توسعه‌ای در جهت گسترش توریسم و فرهنگ آن، پاسخگویی به نیازهای بخش‌های مختلف جامعه به اطلاعات ژئوتوریسمی، مدیریت منابع گردشگری و همچنین مکان‌یابی استقرار طرح‌های توسعه‌ای با توجه به مسائل ژئوتوریسمی و شناخت آستانه‌های تحریک ناهماهنگی‌ها در روابط ویژگی‌های جغرافیایی و گردشگری فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که برنامه‌های بلندمدت این مرکز، حفاظت و حمایت از محوطه‌های ژئوتوریستی، آموزش ژئوتوریسم، جذب گردشگر و توسعه گردشگری پایدار است، اضافه کرد: ایجاد مرکز تحقیقات مأموریت محور در سطح ملی، سازماندهی نیروی انسانی متخصص و پژوهشگران عرصه ژئوتوریسم، برنامه‌ریزی و تکمیل بانک اطلاعات کارشناسان و متخصصین مرتبط در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی، شناسایی زیرساختها و زمینه‌های موجود مرتبط با اهداف مرکز، شناسایی زمینه‌های ارائه خدمات علمی، کاربردی و مشاوره‌ای به جامعه، ایجاد و سازماندهی اکیپ‌های مطالعاتی مأموریت محور، ایجاد بانک اطلاعاتی جاذبه‌های ژئوتوریستی، گسترش مرزهای دانش در زمینه ژئوتوریسم، تدوین برنامه‌های عملیاتی گروه‌های پژوهشی، ایجاد ارتباط به جهت همکاری‌های علمی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور و جهان از دیگر برنامه‌های کوتاه مدت این مرکز است.

رئیس دانشگاه تبریز اظهار کرد: این مرکز در قالب تفاهم‌نامه‌ای که دانشگاه تبریز با منطقه آزاد ارس منعقد کرده است، تأسیس می‌شود و مرکزی تقاضامحور خواهد بود.

پورمحمدی یادآور شد: اقدامات اولیه در راستای راه‌اندازی مرکز پژوهشی ژئوتوریسم از اسفندماه سال 1391 آغاز و مقرر شده است این مرکز فعالیت خود را با دو گروه پژوهشی گردشگری نواحی ژئومورفولوژیکی و اکوتوریسم آغاز کند.

بر اساس این گزارش، در همین ارتباط دکتر داوود مختاری، دانشیار دانشکده جغرافیا و برنامه‌ریزی دانشگاه تبریز به عنوان مسؤول تاسیس و راه‌اندازی پژوهشکده ژئوتوریسم منصوب شده است.

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید