تمدید فراخوان جایزه کتاب سال

معاون فرهنگی-پژوهشی خانه کتاب از تمدید زمان ارسال آثار برای شرکت در فراخوان جایزه کتاب سال تا 10 آبان خبر داد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ افشین داورپناه معاون فرهنگی پژوهشی خانه کتاب گفت: با توجه به اینکه امسال ثبت نام در جایزه کتاب سال صرفاً به صورت الکترونیکی و از طریق سایت اینترنتی امکان­‌پذیر است و این فرآیند برای نخستین‌بار اجرا و تجربه می‌شود، میزان آثاری که برای این منظور در سایت کتاب سال ثبت نام کرده‌اند و همچنین آثار رسیده به دبیرخانه بسیار امیدوارکننده است.

او درباره تعداد آثاری که تا کنون برای شرکت در جایزه کتاب سال ثبت نام کرده‌اند گفت: در طول کمتر از یک ماهی که از اعلام فراخوان عمومی جایزه کتاب سال می‌گذرد تا کنون (تا روز 28 مهرماه)، بیش از سه‌هزار عنوان کتاب برای شرکت در جایزه کتاب سال ثبت نام کرده‌اند.

وی افزود: این آثار در 71 گروه (رشته) دسته‌بندی شده‌اند که از این تعداد بیشترین آثار در بخش داستان تالیفی و ترجمه کودک (در مجموع 140 عنوان کتاب) و پس از آن شعر و نثر معاصر (140 اثر)، تاریخ (60 اثر) و روانشناسی (41 اثر) قرار دارد.

داورپناه در پاسخ به این که آیا در همه موضوعات، آثاری به دبیرخانه جایزه کتاب سال ارسال شده‌ است گفت: بله در تمام موضوعات ناشران و پدیدآورندگان کتاب ارسال کرده­‌اند.

او با تاکید بر ارتقای سطح و نوع برگزاری سی و سومین دوره جایزه کتاب سال نسبت به سالهای پیشین، در توضیحاتی درباره تفاوت فرآیند برگزاری این دوره از جایزه کتاب سال نسبت به سالهای قبل، گفت: در سالهای گذشته، همه کتابهایی که در طول سال پیشین منتشر شده بود در چند مرحله توسط هیئت داوران بررسی می‌شد و حتی بدون اینکه ناشر، نویسنده یا مترجم کتاب مطلع باشد، کتابش در فرآیند داوری جایزه سال قرار می‌گرفت. این فرآیند از چند نظر قابل نقد بود؛ نخست اینکه، تعداد آثاری که باید در مرحله اول بررسی می‌شد، گاه به بیش از 20 هزار عنوان کتاب بود. برای مثال، در سال 1393، بیش از 24 هزار کتاب در مرحله اول بررسی شد. این وضعیت هم فرآیند داوری را طولانی می‌کرد و هم هزینه‌های داوری را بالا می‌برد. همچنین، بسیاری از کتابهایی که در مرحله اول داوری، بررسی می‌شد اساساً هیچ موضوعیتی برای شرکت در جایزه کتاب سال نداشت و چه بسا نویسنده، مترجم یا ناشر کتاب هم اثر خود را در این سطح نمی‌دید.

معاون فرهنگی-پژوهشی خانه کتاب یادآور شد: در طول سال 1393، تعداد 25 هزار عنوان کتاب چاپ اولی و غیر کمک درسی در کشور منتشر شده‌است که اگرچه این آثار می‌توانند در جایزه کتاب سال ثبت نام کنند، اما تعداد قابل توجهی از این کتابها ویژگی‌های لازم برای رقابت در جایزه کتاب سال را ندارد و خود ناشران و نویسندگان نیز از ثبت نام آن­ها در جایزه کتاب سال خودداری می‌کنند.

او در ادامه به نقاط مثبت برگزاری جایزه کتاب بر اساس فراخوان اشاره کرد و گفت: بر خلاف سالهای قبل، امسال همه جوایز و جشنواره‌های کتاب و از جمله جایزه کتاب سال، بر اساس «فراخوان» برگزار می‌شود. در واقع صرفا آن عده از ناشران یا نویسندگانی که اثر یا آثار خود را شایسته شرکت در جایزه کتاب سال می‌دانند، آثار خود را نامزد شرکت دراین جایزه میکنند. بدین ترتیب، ظاهراً یک مرحله به داوری افزوده می‌شود، یعنی آثار برگزیده ناشران یا نویسندگان توسط خود آنها وارد فرآیند داوری جایزه کتاب سال می‌شود؛ بنابراین هم از حجم بالای کار داوری کاسته می‌شود و هم داوری‌ها با کیفیت بهتری انجام خواهد شد.

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید