ارائه تازه‌های درمان سیستمیک و موضعی غیرجراحی سرطان پستان

دبیر کمیته علمی رادیوتراپی – انکولوژی کنگره بین‌المللی سرطان پستان گفت: سرطان پستان علاوه بر جراحی پستان و حفظ بافت آن، درمان‌های غیر جراحی نیز دارد که به دو صورت رادیوتراپی و درمان‌های سیستمیک یا شیمی درمانی انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ دکتر حسین فودازی در گفت‌وگو با ایسنا درباره درمان‌های غیر جراحی در سرطان پستان گفت: استفاده از تکنیک‌های رادیوتراپی و پرتودرمانی در درمان سرطان پستان باعث اثردهی و سوددهی بیشتر و عارضه کمتر در بیماران می‌شود که به دلیل اهمیت بسیار این موضوع و ارائه تکنیک‌های جدید درمانی، کنگره امسال با حضور مهمانان خارجی و متخصصان مجرب دنیا برگزار و به بحث و تبادل نظر در این خصوص پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد: در مواقعی که درگیری غدد لنفاوی زیر بغل نداریم و بیماری در مراحل ابتدایی قرار دارد، می‌توان از درمان رادیوتراپی که عوارض کمتری به دنبال دارد، استفاده کرد.

فودازی با بیان این‌که با وجود تکنیک‌های رادیوتراپی و دستگاه شتاب دهنده خطی امکان استفاده از پرتو درمانی در طول مدت زمان کوتاه‌تری وجود دارد، گفت: این بدان معناست که ما به طور معمول درمان رادیوتراپی را در 6 هفته تجویز می‌کنیم؛ اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که با استفاده از این تکنیک می‌توان درمان را طی سه تا چهار هفته کامل کرد و اثربخشی برابری را با درمان قبلی که طول مدت بیشتری دارد، ملاحظه کرد.

دبیر کمیته علمی رادیوتراپی – انکولوژی کنگره بین‌المللی سرطان پستان افزود: این امر باعث کاهش هزینه‌های سیستم درمانی و بیمار شده و از عوارض درمان‌های طولانی مدت بیمار کاسته می‌شود که این موضوع نیز در کنگره بین‌المللی امسال مورد بحث قرار می‌گیرد.

این متخصص رادیوتراپی – انکولوژی تاکید کرد: درمان‌های سیستمیک یا شیمی درمانی به سوی درمان‌های هدفمند پیش می‌روند؛ به این معنا که ما برای تمام بیماران یک نسخه را نپیچیم.

فودازی اضافه کرد: درمان لازم باید بر اساس نوع آسیب شناسی، ساختار ژنتیکی و مشخصات تومور پستان هرفرد مشخص شود و این نیازمند بررسی‌های تومور پستان است.

همچنین، دکتر فاطمه اصفهانی، دبیر علمی کنگره بین‌المللی سرطان پستان با اشاره به اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان‌ و نظر به شیوع آن در بین زنان گفت: تشخیص قطعی و بررسی بیولوژیک و سلولی بیماری در انتخاب درمان سرطان پستان بسیار مهم است.

این انکولوژیست با اشاره به این نکته که، سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان در زنان است؛ خاطرنشان کرد: تحقیقات زیادی در زمینه تشخیص زودهنگام و درمان وجود دارد که آشنایی با این پیشرفت‌ها برای دست‌اندرکاران تشخیص و درمان سرطان پستان لازم است. لذا تلاش بر این است که تمام مباحث از نظر علمی و عملی در این کنگره کاملا به روز باشد.

بر اساس این گزارش، هشتمین کنگره سراسری سرطان پستان و نخستین کنگره بین‌المللی سرطان پستان در تاریخ 6 تا 8 آبان ماه امسال در سالن اجتماعات کتابخانه ملی تهران برگزار می‌شود.

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید