سخنرانی نویسندگان آمریکایی و فرانسوی در باب «دین و ریاضیات» در دانشگاه تهران

لورن گراهام، ریاضیدان آمریکایی متخصص در تاریخ علم و ژان میشل کانتور، ریاضیدان فرانسوی، روز یکشنبه در دانشکده علوم دانشگاه تهران با علاقمندان کتابشان به نام «نام‌گذاری بر بی نهایت ها» به گفت‌و‌گو می نشینند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ «نام‌گذاری بر بی نهایت ها» نام کتابی است که دو ریاضی‌دان صاحب‌نام، آن را تألیف و انتشارات دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۰۹ میلادی منتشر کرده است. حق ترجمة این کتاب به زبان فارسی از سوی انتشارات دانشگاه هاروارد به انتشارات فاطمی واگذار شده است. دکتر رحیم زارع نهندی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران این کتاب را ترجمه و انتشارات فاطمی در فروردین 1394 آن را منتشر کرده است.

محور اصلی این کتاب تلاقی پرشور خلاقیت ریاضی و تفکرات عرفانی در مورد پیدایش نظریۀ مجموعه ها در روسیه در اوایل سدۀ بیستم میلادی است.

شرح تمایز توسعۀ این نظریه در فرانسه داستان را واضح تر می کند. کتاب با ترسیم زندگی ریاضی دانان بزرگ مورد بحث مهیج تر می شود: تصاویر تراژیک، اسف انگیز، شرارت بار، یا تحسین برانگیز. مولفان توصیفی موجز، استادانه و استوار از مفهوم بی نهایت ارائه می کنند که برای خوانندگان ریاضی ندان هم فهمیدنی است.

تجدید خاطرۀ محافل ریاضی آن دوره چنان صمیمانه نگاشته شده است که خواننده احساس می کند در کنار قهرمانان داستان زیسته، کار کرده و رنج برده است.

گراهام و کانتور مقطع شگفت انگیزی از تاریخ ریاضیات را عرضه کرده اند.

نویسندگان این کتاب (لورن گراهام و ژان میشل کانتور) روز یکشنبه سوم آبان ماه از ساعت 12 تا 15 در دانشکدة علوم دانشگاه تهران حضور دارند و در کنار سمینارهای علمی با علاقه‌مندان در مورد کتاب به گفت و گو می نشینند.

از علاقه مندان دعوت می شود تا در جلسه ای که در دانشکده علوم دانشگاه تهران برگزار می شود حضور یابند و با مولفان کتاب به گفت و گو و تبادل نظر بپردازند. انتشارات فاطمی در حاشیه این نشست اقدام به برگزاری نمایشگاه کتاب های ریاضی و علمی – عمومی خواهد کرد.

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید