تاثیر مثبت اصلاح کارکردهای مغزی بر آلزایمر

 

اصلاح کارکردهای ذهنی می‌تواند در کاهش شدت گرفتن بیماری آلزایمر موثر باشد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ زهرا زری‌مقدم کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت استان مرکزی به مناسبت 30 شهریورماه روز جهانی آلزایمر در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص این بیماری اظهار کرد: بیماری آلزایمر که به آن زوال عقل یا دمانس نیز گفته می‌شود، به صورت تدریجی انواع کارکردهای ذهنی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه این بیماری در دوران پیری شیوع دارد و عموما پنج درصد افراد بالای 64 سال را مبتلا می‌کند، افزود: یک سوم این پنج درصد نیز دچار شرایط حاد و معلولیت ناشی از این بیماری می‌شوند.

زری‌مقدم با اشاره به اینکه در برخی موارد نیز شاهد بروز این بیماری در سنین 50 سالگی هستیم، گفت: این بیماری در سنین کمتر بروز نمی‌کند و عموما افراد به دلیل استرس، مشغله‌های فکری و نگرانی در سنین کمتر دچار فراموشی می‌شوند که این اتفاق نشان از بروز آلزایمر نیست.

وی درصد بسیار اندکی از موارد ابتلا به آلزایمر را ارثی دانست و با بیان اینکه این بیماری ابتکار عمل را از فرد می‌گیرد، گفت: از علائم این بیماری می‌توان به فراموش‌کاری، ناتوانی در به یاد آوردن نام افراد، گم‌گشتگی مکان و … اشاره کرد، در مراحل پیشرفته این بیماری علائم شدت می‌گیرد.

این کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت استان با تاکید بر اینکه میزان و شدت علائم در افراد متفاوت است و هرچه علائم شدیدتر باشد، تاثیر بیشتری بر حافظه فرد خواهد داشت، افزود: آلزایمر عموما بر حافظه اخیر افراد تاثیر می‌گذارد، به همین دلیل عموما شاهدیم که افراد بیمار خاطرات گذشته و خیلی دور خود را کاملا به یاد دارند.

وی با اشاره به تدریجی بودن روند بیماری که کارکردها و توانایی افراد را به مرور و به آرامی تحت تاثیر قرار می‌دهد، خواب آشفته، سرگردانی، عدم توانایی در رعایت بهداشت و نظافت، رفتارهای پرخاشگرانه، دعوا، لج کردن، عدم کنترل ادرار و نهایتا عدم تعادل در راه رفتن را علائم شدت گرفتن بیماری عنوان کرد.

زری‌مقدم علت بروز این بیماری در افراد را آسیب مغزی، خرابی نرون‌ها که با عنوان پلاک پیری معروف است، از بین رفتن سلول‌ها و نرون‌ها در مناطقی از دستگاه عصبی به ویژه هیپوکامپ دانست و اظهار کرد: اگر نرون‌ها تخریب شده و از بین بروند عملا راه بازگشت و بهبودی برای فرد وجود ندارد، اما اگر این نرون‌ها تنها آسیب ببینند می‌توان مداخله و در جهت کنترل و کاهش آسیب اقدام کرد.

وی حضور خانواده در کنار بیمار و تلاش جهت اصلاح الگو و کارکردهای آسیب‌دیده را راهکاری برای کنترل بیماری دانست و با اشاره به اینکه اقداماتی مانند یادداشت‌برداری، جابجا نکردن وسایل منزل و عدم تغییر منزل از نظر مکانی به مکان دیگر می‌تواند جهت جلوگیری از شدت بیماری موثر باشد، گفت: مسلما دستگاه عصبی را نمی‌توان اصلاح کرد، اما می‌توان با استفاده از راهکارهای موثر کارکردهای مغزی را اصلاح کرد.

این کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به اینکه وضعیت استان مرکزی در خصوص بیماران مبتلا به آلزایمر مانند میانگین کشوری است، افزود: مسلما نگهداری این بیماران بویژه در زمان حاد شدن بیماری بسیار دشوار است و شاید موسسات بتوانند حمایت بیشتری در این خصوص انجام دهند. هنوز تاثیر حضور افراد خانواده در کنار بیمار به جهت جلوگیری از شدت گرفتن بیماری از نظر علمی ثابت نشده است، اما به هرحال در کنار خانواده بودن این افراد از نظر روحی و اصلاح کارکردهای مغزی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید