برگزاری سومین دوره مسابقات هوش مصنوعی در دانشگاه امیرکبیر

سومین دوره مسابقات هوش مصنوعی، آبان ماه امسال در 10 لیگ در سطح دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری به همت دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛  احمد نیک آبادی، دبیر فنی مسابقات هوش مصنوعی امیرکبیر (مهما)، این مسابقات را متشکل از مجموعه‌ای از مسابقات متنوع در زمینه هوش مصنوعی دانست و گفت: این مسابقات به صورت سالانه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می‌شود.

وی با بیان این که این مسابقات عمدتا در سطح دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برگزار می‌شود، اظهار کرد: تیم‌های شرکت کننده در زمینه‌های مرتبط با هوش مصنوعی نظیر پردازش متن، صوت و تصویر، یادگیری ماشین و داده‌کاوی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

نیک آبادی با اشاره به برگزاری سومین دوره از مسابقات هوش مصنوعی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، یادآور شد: این دوره از مسابقات از 23 تا 28 آبان ماه امسال در این دانشگاه برگزار می‌شود.

دبیر فنی مسابقات هوش مصنوعی با اشاره به اهداف برگزاری این مسابقات، تصریح کرد: طرح مسائل کاربردی کشور در حوزه هوش مصنوعی در قالب مسابقات، ارائه دستاوردها و توانایی‌های دانشگاه‌ها و دانشجویان کشور در حوزه هوش مصنوعی و ایجاد زمینه‌های تحقیقاتی کاربردی برای دانشجویان از جمله اهداف اصلی «مهما» است.

وی اضافه کرد: در این مسابقات سعی شده است نیازهای تمام دست‌اندرکان حوزه هوش مصنوعی در کشور شامل استادان و دانشجویان، شرکت‌های تولیدکننده محصولات هوشمندسازمان‌ها و نهادهای استفاده کننده از این محصولات مد نظر قرار گیرد و بستری برای تعامل هر چه بیشتر این سه گروه فراهم شود.

نیک آبادی به بیان نحوه داوری‌ها در این مسابقات پرداخت و گفت: بعد از ثبت نام اولیه، هر یک از تیم‌های شرکت کننده گزارش فنی خود را برای کمیته برگزاری مسابقات ارسال خواهند کرد و گزارش‌های فنی ارسال شده توسط کمیته فنی مسابقات، داوری اولیه شده و تیم‌هایی که حداقل‌های لازم برای شرکت در مسابقات را نداشته باشند، در این مرحله حذف خواهند شد.

وی با تاکید بر این که در مرحله نهایی مسابقات، امتیاز تیم‌های شرکت کننده در دو بخش عملی و علمی محاسبه و امتیاز نهایی تیم‌ها بر اساس این امتیازات محاسبه خواهد شد، اظهار کرد: در بخش عملی، مجموعه داده‌های آزمایشی در اختیار تیم‌ها قرار داده می‌شود و دقت برنامه تیم‌ها بر روی این داده‌های آزمایشی، تعیین کننده امتیاز عملی آنها خواهد بود.

به گفته دبیر فنی مسابقات هوش مصنوعی، تیم‌هایی که حد نصاب لازم امتیاز عملی را کسب کنند، به بخش ارائه شفاهی راه می‌یابند. در بخش ارائه شفاهی استادانی از دانشگاه‌های معتبر کشور ارائه‌های تیم‌های برگزیده را ارزیابی و متناسب با ارزش علمی کار هر یک از تیم‌ها امتیازی برای آنها منظور خواهند کرد.

نیک آبادی با تاکید بر این که امتیاز نهایی هر تیم از مجموع امتیاز علمی و عملی آن تیم به دست می‌آید، یادآور شد: در نهایت بر اساس امتیازات کسب شده رتبه هر یک از تیم‌های برگزیده مشخص می‌شود.

وی از ثبت نام حدود 60 تیم در ده رشته این مسابقات خبر داد و افزود: پیش ثبت نام مسابقات تا 31 شهریور ادامه خواهد داشت و تیم‌های شرکت کننده لازم است تا 15 مهر ماه نسبت به ثبت نام نهایی خود اقدام و گزارش فنی اولیه خود را ارسال کنند. تیم‌هایی که گزارش اولیه آنها مورد تائید کمیته فنی قرار گیرد، به دور نهایی مسابقات راه خواهند یافت.

دبیر فنی این مسابقات زمان برگزاری دور نهایی مسابقات هوش مصنوعی امیرکبیر را همزمان با جشنواره بین‌المللی رباتیک و هوش مصنوعی امیرکبیر از 23 تا 28 آبان ماه ذکر کرد و یادآور شد: در این مرحله از مسابقات هر یک از تیم‌های شرکت کننده باید با حضور در محل برگزاری مسابقات برنامه نرم‌افزاری توسعه داده شده خود را راه‌اندازی کنند و آزمایش‌های مورد نظر را انجام دهند.

به گفته وی تیم‌هایی که حد نصاب امتیاز عملی را کسب کنند، باید در مرحله بعد جنبه‌های فنی کار خود را در مدت 15 دقیقه‌ به داوران مسابقات ارائه دهند.

نیک آبادی با تاکید بر این که سومین دوره مسابقات هوش مصنوعی امیرکبیر در 10 رشته برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: تیم‌های پذیرش شده در لیگ‌های تشخیص چهره در تصاویر، تشخیص و رد گیری خودرو در بزرگراه‌ها، تشخیص وضعیت آب و هوای جاده‌ها، شناسایی فرامین صوتی، تصحیح هوشمند قرائت نماز، تشخیص تقلب در اسناد علمی فارسی، دسته‌ بندی اسناد متنی فارسی، ترجمه ماشینی فارسی به انگلیسی، مکان‌یابی و نقشه‌ سازی همزمان ربات خانگی با تصاویر سقفی و تشخیص هواپیما در تصاویر ماهواره‌ای با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید