کاهش عوارض داروهای سرطان با روش جدید درمانی دانشمندان

 محققان آمریکایی استراتژی جدیدی را برای حمله به سلول‌های سرطانی کشف کرده‌اند که از پتانسیل کاهش عوارض جانبی درمان برخوردار بوده و بطور بنیادی مسیر درمانی و شیوه جلوگیری پزشکان از پیشرفت این بیماری را تغییر می‌دهد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ جان هر، یکی از محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا اظهار کرد: ما معتقدیم در مسیری قرار داریم که نه تنها به طور خاص سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد، بلکه می‌تواند در خط مقدم درمان زنان مبتلا به سرطان‌های مختلف که خواهان حفظ باروری‌شان هستند، قرار بگیرد.

محققان در بررسی‌های خود بر روی سلول‌های زایا – سلول‌های تولید مثلی که اسپرم و تخمک را تشکیل می‌دهند – ارتباطی را میان سلول‌های تخمک در حال رشد و تومورها کشف کردند.

آن‌ها دریافتند پروتئینی موسوم به SAS1B که به طور معمول فقط در سطح سلول‌های تخمک بالغ در حال رشد یافت می‌شود، همچنین در سرطان‌های پستان، ملانوم، رحم، کلیه، تخمدان، سر و گردن و سرطانهای پانکراس نیز بروز می‌کند.

این تحقیق، به نمایش یک جنبه بنیادی کمتر شناخته شده سرطان پرداخته که بر اساس آن، بسیاری از انواع سرطان وقتی که نامنظم یا منحرف می‌شوند، به عقب بازگشته و ویژگی‌های تخمک را که تمام بافت‌های بدن از آن مشتق می‌شوند، به خود می‌گیرد.

محققان راهی را برای به کار انداختن این بینش اساسی بوسیله ایجاد روشی برای ارائه دارو توسط پروتئین SAS1B به عنوان هدف یافتند.

در این روش، یک پادتن به همراه یک دارو به سمت پروتئین SAS1B گسیل می‌شود و ظرف 15 دقیقه از تماس با سلول‌های سرطانی، این پادتن به سطح سلول متصل شده و فرایند درونی‌سازی را آغاز می‌کند.

بعد از حدود یک ساعت، مجموعه پادتن‌های SAS1B به درون سلول رسیده و محموله مواد سمی خود را آزاد می‌کند که باعث ایجاد تغییراتی درون سلول و در نهایت، مرگ سلولی در عرض چند روز می‌شود.

این نوع از دارورسانی هدفمند می‌تواند به معنای یک کاهش چشمگیر در عوارض جانبی دشوار درمان سنتی سرطان مانند ریزش مو، تهوع، کم خونی و نوروپاتی باشد.

این یافته‌ها در مجله Oncotarget منتشر شده است.

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید