تولید نورون‌های سروتونین انسانی در ظرف آزمایشگاهی

تیمی از محققان دانشگاه بوفالو نورون‌های سروتونین انسانی را با استفاده از فیبروبلاست در آزمایشگاه خلق کرده‌اند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ فیبروبلاست‌ها، سلول‌هایی هستند که بافت‌های ارتباطی بدن را به وجود می‌آورند.

سروتونین نیز نوعی انتقال‌دهنده عصبی است که در تنظیم‌ خلق‌وخو و وضعیت‌های روانی دخیل بوده و با چندین بیماری‌ روانی و عصبی از جمله افسردگی مرتبط است.

با این حال، چون تا پیش از این هیچ شیوه‌ای برای دستیابی به نورون‌های سروتونین زنده انسانی به منظور بررسی این بیماری‌ها وجود نداشته، اکثر تحقیقات سروتونین بر روی حیوانات آزمایشگاهی انجام می‌شدند.

محققان دانشگاه بوفالو بر این باورند، یافته‌هایشان برای تولید بسیاری از انواع سلول‌های انسانی غیرقابل‌ دسترس و ارائه زمینه‌ای برای تحقیقات پزشکی و تولید دارو قابل‌ اعمال است.

دانشمندان نشان داده‌اند نورون‌های سروتونین ارزشمند که در عمق مغز انسان پنهان شده‌اند را می‌توان در ظرف آزمایشگاهی خلق کرد. این تحقیق بر مطالعات پیشین استوار است که نشان داده‌ بودند فیبروبلاست‌ها می‌توانند به نورون تبدیل شوند.

محققان بر این باورند تکنیک به کاررفته در این تحقیق را می‌توان برای تولید انواع دیگر سلول‌ها و بافت‌ها به کار برد. در واقع این موفقیت نشان می‌دهد امکان تبدیل یک نوع سلول خاص به انواع دیگر سلول مانند نورون‌ها یا سلول‌های قلبی که دسترسی به آن‌ها دشوار است، وجود دارد.

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید