جدیدترین اثر بنیاد ایرانشناسی منتشر شد

http://www.callforpapers.ir/بنياد ايرانشناسي جديدترين اثر خود را با نام «اصطلاح‌نامه صنايع دستي و هنرهاي سنتي»، با هدف جمع‌آوری واژگان و اصطلاحات رشته‌های مختلف هنري و صنایع دستی و سنتی، در دو مجلد با عنوانهاي: «معماري» و «فلزكاري» منتشر كرد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ صنايع ‌دستي و هنرهاي سنتي بخشي از ميراث فرهنگي و نشان هويت تاريخي و فرهنگي ملتها است. كشور ايران نيز از جمله کشورهايي است که در اين زمينه موقعيت ويژه و ممتازي دارد و صنايع‌ دستي آن به ‌عنوان هنری برخاسته از فرهنگ و تمدن این مرز و بوم، در تمامي دنيا شناخته شده مي‌باشد.

بر اين اساس، از آنجا که امروزه پاره‌اي لغات و اصطلاحات جديد در عرصة صنايع و هنرهاي گوناگون وارد شده، حفظ لغات و اصطلاحات مربوط به اين صنايع و هنرها ضروري مي‌نمايد. همچنين صيانت از اين لغات به شکل گرد آوردن آنها در يک مجموعه مدون، به عنوان «اصطلاح‌نامه»، کمک شاياني به اهل پژوهش خواهد كرد، تا جداي از جستجوي زمانبر و دشوار، در ميان منابع متعدد، به مرجعي مطمئن و مناسب دسترسي يابند. بر اين اساس، بنياد ايرانشناسي  طرح «اصطلاح‌نامه صنايع دستي و هنرهاي سنتي» را با پرداختن به صنايع معماري و فلزكاري آغاز کرد.

در اصطلاح‌نامه معماري، حدود ۴۴۵۰ مدخل دربارة هنرهاي وابسته به معماري سنتي؛ شامل: گچبري، آجرکاري، کاشي‌کاري، آينه‌کاري، ارسي‌سازي، زمردگري، نقاشي ديواري و کاربندي (از ۱۲۶ منبع) ارائه شده است. همچنين در اين مجموعه از واژه‌ها و اصطلاحاتي که در گويش‌هاي محلي مختلف بکار ‌رفته‌اند نيز بهره گرفته شده و همين امر اين واژه‌نامه را از ساير آثار مشابه خود متمايز كرده است.

بعلاوه، فلز و صنایع دستی مربوط به آن نیز به نوبه خود یکی از عرصه‌های درخشش فرهنگ و هنر ایرانی است. کشف فلز در ایران، از دوران کهن، سبب آفرینش صنعت و هنری شد که تاریخ هفت‌هزار ساله آن گواه روشنی بر توانایی و دستیابی هنرمندان ایرانی به هنری تازه و تکامل آن طی قرون متمادي بوده است و فلزکاری به عنوان یک هنر و صنعت با سابقة درخشان در ایران، شایسته توجه پژوهشگران علاقه‌مند به هنرهای ایرانی است.

بر اين اساس، در اصطلاح‌نامه فلزكاري، جدا از مراجعه به فرهنگنامه‌ها و لغتنامه‌ها، از۱۰۰ منبع معتبر پژوهشي استفاده شده و براي نخستين‌بار واژه‌نامه‌ای از لغات و اصطلاحات مربوط به صنایع دستی فلزی مشتمل بر ۳۳۰۰ مدخل جداگانه استخراج گرديد، که در آن واژه‌های رشته‌های گوناگون فلزکاری؛ از جمله: میناکاری، قلمزنی، ملیله‌کاری، طلاسازی و… آورده شده است؛ در حالیکه واژه‌نامه‌های پیشین این حوزه تنها به یک رشته از فلزکاری اکتفا کرده‌اند. یکی ديگر از نقاط قوت این اثر، توجه به واژه‌هایی است که در گذر زمان و با ورود مظاهر تمدنی جدید، در مشاغل و هنرهای سنتی ایرانی بتدریج به بوته فراموشی سپرده شده‌اند. بعلاوه این اثر اصطلاحات گوناگوني درباره مواد و ابزار کار، تزئينات و طرحهای فلزکاری، واژگان مربوط به حرفه‌های مرتبط و… را نیز در برمي‌گيرد.

مجري طرح «اصطلاح‌نامه معماري» خانمها ندا صحراپيما و فائزه عقيقي و مجری طرح «اصطلاح‌نامه فلزکاری» خانم زهره شیرین‌بخش، از پژوهشگران بنياد ايران شناسي، مي‌باشند. كار بر روي اين اصطلاح‌نامه در سال ۱۳۹۱ آغاز شد و پس از بازسازي و ويراستاري دوباره در پايان سال ۱۳۹۳ (اصطلاح‌نامه معماري) و در ابتداي سال ۱۳۹۴ (اصطلاح‌نامه فلزكاري) به زيور چاپ آراسته شدند. «اصطلاح‌نامه معماري» با بهاي ۲۴۵۰۰۰ ريال و «اصطلاح‌نامه فلزكاري» با بهاي ۲۰۰۰۰۰ ريال در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید