دومین شماره ماهنامه «فناوری و نوآوری» منتشر شد

http://www.callforpapers.ir/دومین شماره ماهنامه «فناوری و نوآوری» با رویکردی خبری، پژوهشی، آموزشی و ترویجی منتشر شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir)، در «سخن نخست» دومین شماره این ماهنامه به قلم پرویز کرمی، مدیر مسؤول و صاحب‌امتیاز نشریه آمده است: «حمایت از فناوری‌های نوین و شرکت‌های دانش‌بنیان امری لازم است و این سیاست‌های حمایتی باید به گونه‌ای اتخاذ شوند که مجموعه نهادهای خصوصی فعال در حوزه‌ها به سمت تجاری‌سازی محصولات و صادرات کالاهای فناورانه و ایجاد کشش بازار حرکت کنند.»

در سخن نخست این شماره آمده است: «گذر از اقتصاد متکی به نفت و خام فروشی و حرکت به سمت تولید و اقتصاد دانش ‌بنیان، بارها مورد تاکید صاحب‌نظران، سیاست گذاران و مسؤولان عالی کشور قرار گرفته است، شرایط اقتصادی امروز کشور که ناشی از تحریم‌های اقتصادی و بروز مشکلات در فرآیند صادرات نفت و مشتقات آن است، فرصت و انگیزه لازم را برای حرکت جدی‌تر به سمت تولید دانش ‌بنیان و توسعه محصولات فناورانه بیش از پیش ضروری کرده و کشور را متوجه این کلام رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی به عنوان یک واقعیت و یک تدبیر موثر در جهاد اقتصادی کرده است.

شکی نیست، چنانچه فناوری‌های نوین از جمله فناوری نانو، فناوری زیستی، هواوفضا و… توسعه یابند و ایده‌ها و پژوهش‌های این حوزه به شکل محصولات تجاری‌ سازی شده را روانه بازار کنند، نقشی تاثیرگذار در رشد اقتصادی کشور و تولید ثروت ملی داشته باشند.

از این رو حمایت از فناوری‌های نوین و شرکت‌های دانش بنیان امری لازم است و این سیاست‌های حمایتی باید به گونه‌ای اتخاذ شوند که مجموعه نها‌د‌های خصوصی فعال در حوزه‌ها به سمت تجاری‌سازی محصولات و صادرات کالا‌های فناورانه و ایجاد کشش بازار حرکت کنند.

در این میان نباید از نقش فرهنگ‌سازی در حرکت به سمت اقتصاد دانش‌ بنیان غافل شد و پژوهشگران، فناوران و سرمایه‌گذاران و نهادهای سیاستگذار به عنوان بازیگران اصلی در زمینه تحقق اقتصاد دانش بنیان، هر یک باید به خوبی با وظایف و ماموریت‌های خود آشنایی داشته باشند. در غیر این صورت فرآیند زنجیره علم، فناوری، تولید محصول فناورانه و تجاری سازی به صورت کامل طی نشده و نتایج مطلوب و مورد انتظار حاصل نمی‌شود.

نشریات علمی و فناوری به عنوان یکی از ابزارهای موثر در ترویج و فرهنگ‌سازی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان، می‌توانند کمک شایانی به تحقق این امر کنند.

در همین راستا نشریه فناوری ونوآوری، تلاش می‌کند با اطلاع ‌رسانی، آموزش و ترویج و فرهنگ ‌سازی در حوزه تجاری سازی و تحقق اقتصاد دانش بنیان گامی هر چند کوچک در مسیر تحقق اهداف بلند کشور در این حوزه بردارد.

در دومین شماره ماهنامه «فناوری و نوآوری»، «تازه‌هایی از حوزه‌های فناوری و نوآوری» و از آنجا که هر شماره از این ماهنامه دارای یک پرونده موضوعی است در این شماره پرونده «ایران در مسیر فضا» و بررسی دستاوردهای فضایی ایران در دستور کار قرار گرفته و در این راستا، گزارشی ویژه از «نمایشگاه هوافضای ماکس ۲۰۱۳» آمده است و در بخش «مدیریت نوآوری» ضمن آشنایی با مدیریت نوآوری به این سوال پاسخ داده شده که آیا می‌توان نوآوری را مدیریت کرد؟

در این ماهنامه همچنین از اخبار و گزارش‌های آخرین دستاوردهای علمی و فناوری کشور و بین‌المللی از جمله آشنایی با دانشمند سال ۲۰۱۲ به انتخاب مجله تحقیق و توسعه، چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع رسانی (ایران تلکام)، خودرو، دیجیتال و … با خبر می‌شویم».

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید