۱۰ نشریه برتر علوم انسانی کشور معرفی شدند

http://www.callforpapers.ir/سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) عناوین ۱۰ نشریه برتر علوم انسانی کشور براساس شاخص‌های پایگاه را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر جعفر مهراد با بیان این که نشریات علمی در ترویج علم نقش مهمی ایفا می کنند، خاطرنشان کرد: نشریات علمی که مصوب کمیسیون نشریات معتبر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، یافته های علمی را در قالب مقاله های تحقیقاتی چاپ و منتشر می کنند. نشریات علمی می کوشند در بررسی تخصصی مسایل علمی و ارائه نتایج آن به گروه های هدف در مقایسه با سایر انتشارات علمی پیشگام باشند.

وی اظهار داشت: بر اساس شیوه نامه ای که به تصویب نظام ملی اطلاعات علمی کشور رسیده و توسط معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ابلاغ شده، نشریات علمی کشور لازم است هر شماره را پس از انتشار به ISC به صورت چاپی یا الکترونیکی ارسال کنند.

مهراد افزود: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) بر اساس معیار های علم سنجی مقاله های نشریات علمی را تحلیل استنادی می کند و رتبه مولفه هایی مانند دانشمندان و پژوهشگران، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، نشریات علمی، رشته های موضوعی و کشور ها را تعیین و اعلام می کند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، برترین نشریه های حوزه علوم انسانی و اجتماعی کشور که در ISC ثبت و نمایه سازی می شود را به ترتیب «بررسی های حسابداری و حسابرسی» از انتشارات دانشگاه تهران، «مطالعات میان رشته‌یی در علوم انسانی» از انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی و «رهیافت سیاسی و بین المللی» از انتشارات دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد.

رییس مرکز منطقه‌یی اطلاع رسانی علوم و فناوری ادامه داد: رتبه های چهارم و پنجم نشریات علوم انسانی و اجتماعی به نشریه های «پژوهش های رشد و توسعه» و «پژوهش های حسابداری مالی» به ترتیب از انتشارات دانشگاه های پیام نور و اصفهان اختصاص دارد. مجله «نقد ادبی» با کسب رتبه ششم و نشریه «راهبرد» با کسب رتبه هفتم نیز به ترتیب از انتشارات دانشگاه تربیت مدرس و مرکز تحقیقات استراتژیک (مجمع تشخیص مصلحت نظام) می باشد.

وی افزود: رتبه های هشتم، نهم و دهم به ترتیب به دانشگاه های گیلان و سیستان و بلوچستان اختصاص دارد. مجله «ادب پژوهشی» از انتشارات دانشگاه گیلان و مجلات «جغرافیا و توسعه» و پژوهشنامه «ادب غنایی» از انتشارات دانشگاه سیستان و بلوچستان می باشد.

رییس مرکز منطقه‌یی اطلاع رسانی علوم و فناوری ضمن اعلام اینکه تعداد مجلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۲، بالغ بر ۹۳۸ عنوان است افزود: از این تعداد بیش از ۶۰۰ عنوان در رشته های مختلف علوم انسانی به عنوان مجلات معتبر علمی پژوهشی و علمی ترویجی توسط دانشگاه ها، موسسات پژوهشی و انجمن های علمی چاپ و منتشر می‌شود.

مهراد در پایان اظهار داشت: ۱۰ نشریه برتر از میان نشریات علوم انسانی و بر اساس ضریب تاثیر انتخاب و معرفی شده که ضریب تاثیر «بررسی های حسابداری و حسابرسی»، ۰٫۸۲ و ضریب تاثیر «پژوهشنامه ادب غنایی»، ۰٫۴۸۸ می باشد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید