نخستین شماره ماهنامه خبری، پژوهشی، آموزشی و ترویجی «فناوری و نوآوری» منتشر شد

http://www.callforpapers.ir/نخستین شماره ماهنامه «فناوری و نوآوری» با رویکردی خبری، پژوهشی، آموزشی و ترویجی منتشر شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) در سرمقاله نخستین شماره این ماهنامه به قلم پرویز کرمی – مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و مدیر مسوول نشریه – آمده است: نشریه فناوری و نوآوری قصد دارد تا علاوه بر پوشش رویدادهای فناورانه کشور تا حد امکان به بیان مفاهیم علمی و فناوری به زبان ساده بپردازد. دستاوردهای گسترده پژوهشگران کشور ظرفیت‌های بسیاری را برای مطبوعات علمی کشور ایجاد کرده تا با تلاشی بیشتر و نگاهی دقیق‌تر، جایگاه علمی ایران عزیز را در سطح افکار عمومی خارجی و داخلی ارتقاء دهد.

با گذشت نزدیک به 34 سال از عمر مطبوعات پس از انقلاب اسلامی، در حدود 100 روزنامه و بیش از چهار هزار نشریه در کشور فعالیت می‌کنند، با این حال تعداد نشریاتی که به صورت تخصصی به ترویج و اطلاع‌رسانی علم و فناوری مشغولند، انگشت شمار است.

 

بدون شک اهمیت ترویج و نشر علم کمتر از تولید آن نیست. اگرچه کشور ما به گزارش مراکز معتبر جهانی در تولید علم رشد چشمگیری داشته است و به رتبه‌های افتخارآفرینی در سطح منطقه و جهان دست یافته است، اما متاسفانه نمی‌توان ادعا کرد که در ترویج علم هم کشورمان در جایگاه مطلوبی قرار دارد. چنانچه رهبر فرزانه انقلاب نیز تاکید فرموده‌اند: «آنچه در بخش دانش پیشرفته و فناوری بالا امروز درک وجود دارد و در حال وقوع است بسیار بیش از آن مقداری است که به مردم اطلاع‌رسانی شده است»

باید در نظر داشت انعکاس دستاوردهای علمی و فناوری کشور علاوه بر امیدآفرینی و ایجاد تحرک بیش‌تر در سطح جامعه، موجب افزایش انگیزه فعالان این حوزه نیز خواهد شد. رسانه‌ی قوی در حوزه علم و فناوری، می‌تواند جریان‌ساز، الهام‌بخش و الگوساز باشد و با انعکاس دقیق و عالمانه چالش‌ها و مشکلات منجر به حل آن موانع شود.

خبرنگاری علمی را می توان یکی از مهمترین ابزارهای ترویج علم قلمداد کرد که وظیفه آن انتقال اطلاعات مبهم، تخصصی و جزیی تولید شده توسط دانشمندان و فناوران، به شکلی است که افراد غیر متخصص در آن زمینه و عموم مردم جامعه بتوانند به راحتی آن را درک کنند. در حقیقت ژورنالیست علمی حلقه واسط و ارتباطی بین مردم و دانشمندان و فناوران است.

با توجه به ضرورت‌های یاد شده و در راستای ترویج دانش و فناوری و اطلاع‌رسانی نوآوری‌ها و دستاوردهای پژوهشگران کشور، نخستین شماره از ماهنامه «فناوری و نوآوری » منتشر شده و در اختیار شما قرار گرفته است.

ماهنامه فناوری و نوآوری قصد دارد تا علاوه بر پوشش رویدادهای فناورانه کشور تا حد امکان به بیان مفاهیم علمی و فناوری به زبان ساده بپردازد. دستاوردهای گسترده پژوهشگران کشور ظرفیت‌های بسیاری را برای مطبوعات علمی کشور ایجاد کرده تا با تلاشی بیشتر و نگاهی دقیق‌تر، جایگاه علمی ایران عزیز را در سطح افکار عمومی خارجی و داخلی ارتقاء دهد. امید است تا این نشریه توفیق یابد با همکاری تمامی فعالان مطبوعات و صاحب‌نظران حوزه علم و فناوری، قدمی کوچک در این مسیر بردارد.»

در اولین شماره ماهنامه فناوری و نوآوری، تازه هایی از حوزه‌های فناوری و نوآوری و دیدگاهی در خصوص بایدها و نبایدهای معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در دولت یازدهم منتشر شده است. هر شماره از این ماهنامه دارای یک پرونده موضوعی می‌باشد که در این شماره پرونده “انرژی‌های نو؛ آسمان آبی، زمین پاک”، در دستور کار قرار گرفته است. از دیگر مطالب این نشریه، مقاله ای در خصوص مبانی دیپلماسی علم و فناوری، گزارشی از نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران و معرفی پارک فناوری پردیس و نگاهی به کلیات طرح‌های کلان ملی فناوری و نوآوری است. در این ماهنامه همچنین از اخبار و گزارش‌های آخرین دستاوردهای علمی و فناوری کشور با خبر می‌شویم.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید