روزشمار وعده‌ وزارت بهداشت

آذر ۹۵ و روزشمار وعده‌ وزارت بهداشت:به مقاله‌نویسی برای ارتقا پایان می‌دهیم

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اتخاذ تدابیری برای مقالات نامعتبر خبر داد و گفت:گزارش وضعیت تدوین پایان‌نامه‌ها بزودی ارائه می‌شود.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور(callforpapers.ir)، دکتر باقر لاریجانی در نشست خبری همچنین از تغییر نحوه ارزشیابی متخصصین فارغ التحصیل دانشگاههای اروپایی خبر داد و گفت: این افراد در سه دسته بندی، شامل دانشجویان فارغ التحصیل از کشورهای آلمان، ایتالیا و اروپای شرقی قرار می گیرند و کسانی که در این کشورها تحصیل، در مراکز معتبر مشغول به کار و دارای بورد تخصصی هستند در زمینه ارزشیابی از تسهیلاتی برخوردار هستند.

دکتر لاریجانی با بیان این که در ارزشیابی افراد تسهیلاتی فراهم کرده ایم گفت: از همه دانشگاههای علوم پزشکی و بوردهای تخصصی درخواست کرده ایم با توجه به این که کمیسیونهای جدید برای ارزیابی متون و مراجع علمی در کشور تشکیل شده است ، کتابهایی را که در زمینه رشته خود تدوین کرده اند معرفی و ارسال کنند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: برای یکپارچه سازی در حوزه آموزش پزشکی همه کمیسیونهای موارد خاصی که قانون صریحی در مورد آنها وجود ندارد را یکسان و دستورالعملی برای آن تهیه کرده ایم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: با هدف ساماندهی امتحانات این وزارتخانه، برنامه داریم تا امتحانات تخصصی و عمومی را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم.

دکتر لاریجانی افزود: در حال حاضر امتحان جامع علوم پایه به صورت الکترونیکی انجام می شود و امیدواریم از سال آینده امتحانات دانشنامه تخصصی را نیز به صورت الکترونیکی برگزار کنیم.

وی اظهار کرد: همچنین بسیاری از انتخابات انجمن های علمی علوم پزشکی نیز به صورت الکترونیکی دنبال می شود و امیدواریم در سال آینده تمام این امتحانات به صورت مجازی و الکترونیکی برگزار شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین از توسعه مشارکت بخش خصوصی در حوزه آموزش پزشکی خبر داد و گفت: راهبردهای کلی برای مشارکت بخش خصوصی در حوزه آموزش پزشکی را به زودی به همه دانشگاهها اعلام می کنیم تا بتوانیم هم از بستر بخش خصوصی برای طراحی برخی از دوره های آموزشی استفاده کنیم و هم بخش خصوصی بتواند در فرآیندهای بخش عالی مشارکت کرده و در مناطق آمایشی که نیازمند کمک بخش خصوصی هستیم بتوانند سرمایه گذاری و در پیشرفت دانشگاههای علوم پزشکی مشارکت کنند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه مجله ساینس دو ماه پیش گزارشی منتشر کرده و برخی از پایان نامه‌های ایران را مورد سوال قرار داده است، گفت: در جلسه آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، گزارشی در خصوص تدوین پایان نامه ها از سوی وزارت بهداشت تهیه و به این شورا ارائه خواهد شد.

دکتر لاریجانی با بیان این که همچنین پیشنهاداتی نیز برای این موضوع به اعضای شورا ارائه خواهیم داد، گفت: وزارت بهداشت برای مقالات نامعتبر تدابیر مختلفی اندیشیده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: مجله BMC تعدادی از مقالات کشور که دارای اشکال بوده است را از این مجله حذف کرده است و وزارت بهداشت در حال تدوین برنامه ای برای جلوگیری از این نوع تخلفات است.

وی خاطرنشان کرد: این مجله ۵۰۰ مقاله را مورد بررسی قرار داده است و طبق بررسی های انجام شده ۵۸ مقاله از مقالات ایران دارای تخلفاتی بوده است اما ارائه این آمار به معنای زیرسئوال بردن علم در ایران نیست و هیچ یک از محققین برجسته در این تخلفات نقشی نداشته اند.

دکتر لاریجانی گفت: این تخلفات توسط ۳ یا ۴ نفر صورت گرفته، به طور مثال یک نفر ۱۵ مقاله و نفر دیگر ۱۲ مقاله را منتشر کرده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر این که باید دقت شود تا هیچ تخلفی صورت نگیرد، گفت: با توجه به اینکه ایران سالانه بیش از ۳۰ هزار مقاله تولید می کند وجود چنین آماری درصد بالایی نیست.

لاریجانی بیان کرد: وزارت بهداشت با افرادی که در لیست مقالات دارای تخلف بوده اند برخورد می کند و برخورد با افراد دانشگاهی و غیر دانشگاهی مسیرهای متفاوتی دارد.

وی افزود: برای کاهش تخلفات در مقالات علمی باید برخوردهای سیستمی نیز صورت گیرد. همچنین باید برنامه ای اندیشیده شود تا در برخی رده های مختلف نیازمند تدوین مقاله نباشیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: به طور مثال در آئین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی اگر عضو هیات علمی سرآمد در آموزش باشد، با تائید هیات ممیزه می تواند ارتقاء یابد و این فرد نیاز به تدوین مقاله ندارد.
دکتر لاریجانی بیان کرد: همچنین طبق این آئین نامه اگر یک عضو هیات علمی خدمت بزرگ علمی ارائه کند، نیاز به تدوین مقاله ندارد و این فرد ارتقاء علمی خواهد داشت.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در ادامه از گنجاندن دو واحد درسی آشنایی با طب سنتی برای گروه های پزشکی خبر داد و گفت: کار وسیعی صورت گرفته و به زودی قرار است گروه های پزشکی با موضوع طب سنتی آشنا شوند. طبق تجربیات دیگر کشورها و فعالیت های صورت گرفته در ایران روشی طراحی کردیم که دو واحد درسی در گروه های پزشکی برای آشنایی با چارچوب طب سنتی ایجاد شود.

وی عنوان کرد: طی دو ماه آینده این چارچوب به دانشگاه های علوم پزشکی ارائه خواهد شد.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه فضای دانشگاه های علوم پزشکی در حال آماده سازی برای توسعه آموزش پزشکی و اخلاق پزشکی قرار دارد گفت: قرار است ۲۰۰ بورس تحصیلی داخل به دانشجویان استعدادهای درخشان در حوزه اخلاق پزشکی ارائه شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در سال جاری این موضوع دنبال می شود تا در آینده بتوانیم اساتیدی در خصوص اخلاق پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور تربیت کنیم.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید