رییس جهاددانشگاهی خراسان‌ جنوبی:

از تولید مقالات بدون سرنوشت جلوگیری کنیم

رییس جهاددانشگاهی خراسان‌ جنوبی، گفت: سیاست‌های غلط، عرصه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را به میدان رقابت و تولید مقاله‌های بدون سرنوشت تبدیل کرده است.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ جلال‌الدین صادقی در پاسخ به این سوال که چه کنیم تا به جای تولید مقاله به سمت تولید علم پیش برویم؟ گفت: برای ما ایرانیان اینگونه جا افتاده که حتما باید براساس استانداردهای تعریف شده در کشورهای غربی پیش برویم، به همین دلیل سطح خودباوری و خود اتکایمان به شدت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه امروزه به چشمان خویش می‌بینیم که توانا بود هرکه دانا بود، افزود: این توانایی از تولید کمی مقالاتی که به کاربرد و اختراع و اکتشافات و درنهایت تحول در بخش‌های صنعت و خدمات کشاورزی ختم نشود، حاصل نمی‌شود.

رییس جهاددانشگاهی استان، با بیان اینکه سیاست‌های ما در نظام ارزشیابی اساتید، نخبگان و محققان غلط است، اظهار کرد: این سیاست‌های غلط سبب شده عرصه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به میدان رقابت و تولید مقاله بی‌سرنوشت تبدیل شود.

صادقی ادامه داد: باید از تولید مقالات بی‌سرنوشت جلوگیری کنیم که  این امر تغییر در نظام ارزشیابی براساس مقاله را طلب می‌کند.

وی تصریح کرد: ما باید در کارخانه در بخش کشاورزی و خدمات نیز عضو هیات علمی تمام وقت برای تحول در بحث تولید نوآوری و ابتکار داشته باشیم  دراین صورت همواره راه موفقیت و کسب افتخارات از دانشگاه نمی‌گذرد.

رییس جهاددانشگاهی استان، با بیان اینکه تقویت بنیه علمی جامعه نیازمند دارالفنون‌ها است نه دارالعلوم‌ها، گفت: تقویت بنیه علمی نیازمند ساده‌سازی فرایند فراگیری علم و مدیریت صحیح نظام آموزش است.

صادقی در گفتگو با ایسنا بیان کرد: تزریق امید و شادی در محصلین، دانشجویان و اساتید و حضور در محیطی با طراوت و به دور از یاس و ناامیدی تقویت بنیه علمی جامعه را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه با جداسازی جامعه به دو دسته تیزهوش و غیر تیز هوش یا نخبه و غیرنخبه مخالفم، خاطرنشان کرد: یکی از اشتباهات بزرگی که در نظام آموزشی صورت گرفته جداکردن افراد باهوش از سایر افراد است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید