در ادامه سلسله نشست­‌های کتاب اندیشه

کتاب صادق زیباکلام نقد می­‌شود

در ادامه سلسله نشست­‌های کتاب اندیشه، کتاب «غرب چگونه غرب شد؟» نوشته صادق زیباکلام نقد می­‌شود.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور به نقل از روابط­ عمومی فرهنگ­سرای اندیشه، در این نشست که با موضوع نگاهی به چگونگی پیدایش غرب و  تکامل واقعی و تدریجی غرب برگزار می­‌شود، دکتر صادق زیباکلام استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم سیاسی و نویسنده کتاب و سجاد نوروزی کارشناس ارشد اندیشه سیاسی سخنرانی می‌کنند.

این برنامه روز چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷ در سالن اجتماعات فرهنگ­سرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان اندیشه برگزار می‌شود و حضور برای علاقه‌مندان آزاد است.

بر اساس این خبر، کتاب «غرب چگونه غرب شد» با نگاهی مستند و انتقادی، علل اصلی رشد و پیشرفت غرب را شرح می‌دهد. این کتاب در چهار محور عوامل موفقیت غرب در برخی از حوزه‌های مادی، اقتصادی و پیشرفت‌های تکنولوژی را بررسی و ادعاهای آن‌ها را نقد، بررسی و تحلیل می‌کند. در فصل اول کتاب، ماهیت و تاریخ اشاعه اروپامداری به عنوان بدنه اصلی باورهای رایج درباره اروپا بررسی می­‌شود. فصل دوم نظریه خیزش خودبنیاد اروپا را به عنوان هسته اصلی گفتمان مربوط به برتری اروپایی­‌ها و معجزه آن‌ها را مورد تحلیل قرار می­‌د­هد. فصل سوم تاریخ جهان و جغرافیای تاریخی قبل از ۱۴۹۲ را بررسی می­‌کند و سعی دارد نشان دهد که اروپا در آن زمان هیچ‌گونه برتری بر دیگر مناطق و تمدن­‌ها نداشته است. فصل چهارم بحث می­‌کند که استعمارگری پس از ۱۴۹۲، فرایندی اصلی بود که به ترقی و مدرن شدن و توسعه‌یافتگی اروپا و بعدها آمریکا منجر شده است و از طرف دیگر به توسعه‌نیافتگی آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین انجامیده است. این مجموعه اثبات می­‌کند اروپا تقدم و یا برتری تاریخی بر آنچه امروز “جهان سوم” نام گرفته، ندارد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید