دانشگاه شهید چمران اهواز به دنبال افزایش تعداد دانشجویان خارجی

معاون آموزشی‌و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: به دنبال افزایش تعداد دانشجویان خارجی هستیم تا از این طریق هم منابع مالی تامین شود و هم در ارتقای رتبه تاثیر بگذارد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ دکتر سید محمود کاشفی‌پور در نشست خبری ، با اشاره به برنامه‌های هفته آموزش اظهار کرد: هفته آموزش ۱۱ تا ۱۶ اردیبهشت‌ ماه در دانشگاه برگزار خواهد شد؛ این هفته در دانشگاه شهید چمران همواره به بهترین شکل برگزار می‌شود.

وی افزود: در این هفته کارگاه‌های آموزشی با هدف دانش‌افزایی برای اساتید دانشگاه برگزار خواهد شد. همچنین دوره معرفت‌افزایی که دوره پیشین آن در مشهد برگزار شده بود، امسال نیز در اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد و در بهمن‌ ماه نیز تلاش می‌شود که اعضای هیأت علمی جوان دانشگاه در این دوره شرکت کنند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص انتخاب استاد نمونه استان در بخش آموزش گفت: سال گذشته برای نخستین‌بار استاد نمونه آموزش استان معرفی شد. امسال نیز تلاش خواهد شد که استاد نمونه در بخش آموزش استان انتخاب و تقدیر شود. همچنین در چهار شاخه علوم انسانی، فنی‌ومهندسی، علوم‌پایه و کشاورزی و دامپزشکی، گروه‌های نمونه آموزشی انتخاب و معرفی خواهند شد.

کاشفی‌پور با بیان این‌که مراسم هفته آموزش دوشنبه، ۱۳ اردیبهشت‌ماه در دانشکده علوم دانشگاه شهیدچمران اهواز برگزار خواهد شد، تصریح کرد: معیارها و شاخص‌هایی برای انتخاب استاد نمونه درنظر گرفته شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به رفتارهای اجتماعی و اخلاقی، رعایت نظم در انجام وظایف، میزان تحرک علمی و پژوهشی، ارزشیابی مطلوب دانشجویان و حضور مرتب در گروه آموزشی اشاره کرد. در دانشگاه ۵۶۰ هیات علمی وجود دارد که ۴ درصد آن که شامل ۲۴ عضو هیات علمی هستند، به عنوان استاد برگزیده انتخاب و معرفی خواهند شد؛ به تعبیری دیگر از هر دانشکده یک استاد مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

 

وی با اشاره به این‌که به دنبال آن هستیم که تعداد اساتید حق‌التدریسی را به حداقل برسانیم، عنوان کرد: هیأت اجرایی جذب یکی از کمیته‌های بسیار فعال دانشگاه است که هر هفته سه تا چهار ساعت جلساتی در خصوص جذب برگزار می‌کند، البته در این جلسات تنها جذب هیأت علمی مطرح نیست بلکه تغییر وضعیت و دیگر مسائل مرتبط مطرح می‌شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به فرایند جذب اعضای هیأت علمی گفت: برای جذب حتما باید فراخوان بر اساس اعلام نیاز گروه آموزشی و سهمیه وزارت علوم منتشر شود. پس از شرکت افراد در فراخوان و ارسال مدارک، پرونده متقاضیان در هیأت اجرایی جذب بررسی می‌شود؛ پس از بررسی به تهران ارسال و در هیات جذب مرکزی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت موافقت هیأت جذب مرکزی، افراد به عنوان هیأت علمی، استخدام پیمانی می‌شوند.

کاشفی‌پور ادامه‌داد: اگر وزارت علوم یا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ردیف اعتباری برای دانشگاه اختصاص دهند، بسیاری از افراد که در هیأت جذب پذیرفته شده‌اند، به عنوان هیأت علمی، به استخدام دانشگاه در خواهند آمد؛ در بخش آموزشی، بین میزان حقوق عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران و دانشگاه تهران تفاوت چندانی وجود ندارد. امسال با فشار دانشگاه‌های استان و با توجه به شرایط آب و هوا توانستیم حقوق کارمندان و هیأت علمی را افزایش دهیم؛ البته اساتید مطرح و فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های تراز اول کشور و یا خارج از کشور، دانشگاه تهران را به دانشگاه شهید چمران ترحیج می‌دهند و این تنها مختص دانشگاه شهید چمران نیست بلکه تمام دانشگاه‌های شهرستان‌ها را نیز شامل می‌شود؛ شرایطی که بر سیستم موجود و وزارت علوم حاکم است به نفع استان نیست.

وی عنوان کرد: وزارت علوم و بخش آموزش‌عالی دچار کمبود منابع مالی است و قطعا این موضوع در آموزش بی‌تأثیر نیست و به همین جهت حداکثر تلاش خود را می‌کنیم که از راه‌های دیگر‌، منابع مالی در بخش آموزشی افزایش پیدا کند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به جذب دانشجویان خارجی در این دانشگاه، گفت: در بخش جذب دانشجویان خارجی در سال گذشته اقداماتی انجام شد، اما در سال‌های گذشته دانشگاه در این خصوص عملکرد خوبی نداشته است زیرا سیاست‌های استان در گذشته اجازه تحصیل دانشجویان خارجی را فراهم نمی‌کرد.

کاشفی‌پور اضافه کرد: در دو سال گذشته تلاش‌های بسیاری در خصوص جذب دانشجویان انجام شده است؛ به طور مثال سفری به دانشگاه بصره عراق داشتیم و هیأت‌های خارجی بسیاری از دانشگاه شهید چمران بازدید کردند و تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه کشورهای منطقه و همچنین کشورهای اروپایی منعقد شده است.

وی اظهار کرد: سال گذشته توانستیم تعداد دانشجویان خارجی در دانشگاه شهید چمران را از تعداد انگشت شمار به ۶۰ نفر برسانیم که ۳۰ دانشجو تاکنون تحصیلات خود را آغاز کرده‌اند. از این تعداد ۲۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۰ دانشجو در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند. برای دانشجویان خارجی دوره شش ماهه آموزش زبان فارسی نیز در نظر گرفته شده است. همچنین به دنبال راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسی در دانشگاه هستیم.

معاون آموزشی‌وتحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که در جذب دانشجویان خارجی سیاست‌های دانشگاه مدنظر قرار می‌گیرد، تصریح کرد: جذب دانشجویان خارجی می‌تواند منابع مالی برای دانشگاه تأمین کند و از سوی دیگر در ارتقا رتبه دانشگاه تأثیرگذار است. با اقدامات انجام شده و قرارداد منعقد شده با یکی از شرکت‌ها جهت تبلیغ در کشورهای همسایه، انتظار داریم که میزان دانشجویان خارجی تا پایان سال ۹۵ از مرز ۱۰۰ دانشجو بگذرد.

کاشفی‌پور با اشاره به وضعیت آموزشی استان اشاره کرد: حق استان رتبه‌های پایین آموزش‌و‌پرورش نیست البته این رتبه به شرایط بسیاری بستگی دارد و برای ارتقا رتبه آموزش پرورش باید آموزش عالی را در کشور توسعه دهیم. ظرفیت آموزش عالی استان بسیار کمتر از تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها هستند و این موجب پایین آمدن میزان ورودی دانشجویان استان به دانشگاه‌های دولتی می‌شود.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید